خطر جدی سلامت کولبران را تهدید می‌کند

خطر جدی سلامت کولبران را تهدید می‌کند

از معضلات بیکاری در جامعه ما روی آوردن افراد با گروه‌های سنی مختلف، به شغل‌های نامتعارفی است که با هنجارهای مورد قبول شغل هم‌خوانی ندارد. هر شغلی یک حدود متعارف از فشار جسمی و روانی را باید  به فرد وارد ‌کند که در کنار آن بتواند سال‌ها در آن شغل فعالیت بکند و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ بنماید. اما در مسئله افراد کولبر این فشارها هیچ حد مشخصی ندارد و این افراد را در معرض انواع آسیب‌های جسمی قرار می‌دهد.

در ادامه سعی داریم به صورت خلاصه به آسیب‌های جسمی این عزیزان بپردازیم:

۱.به هم خوردن راستای طبیعی ستون فقرات: ستون فقرات ما دارای سه انحنا است که به واسطه آنها بیش‌ترین آزادی و ثبات لازم به بدن داده می‌شود که بتواند کارهایش را به راحتی و با کمترین فشار بر روی مهره‌ها انجام بدهد. در افراد کولبر به دلیل این‌که مدت زمان زیادی بارهای سنگین را حمل می‌کنند که این بارها بر روی تنه آنها سوار می‌شود در دراز مدت منجر به برهم خوردن این راستاهای طبیعی و آسیب به دیسک و مهره‌ها می‌شود.

۲.تسریع شروع آرتروز: آرتروز دلایل مختلفی دارد اما یکی از دلایل اصلی آن استفاده نابجا و زیاد از مفاصل بدن است. با توجه این‌که کولبران علاوه بر وزن خود، بار سنگینی را حمل می‌کنند فشار زیادی به مفاصل آنها وارد می‌شود و سن شروع آرتروز در آنها پایین‌تر خواهد بود.

۳.کم شدن تعادل و احتمال سقوط: مرکز ثقل بدن ما که برای حفظ تعادل نیاز داریم بتواند آزادانه حرکت بکند در نزدیکی مهره‌های کمری است. بستن بارهای سنگین به تنه در افراد کولبر باعث محدود شدن امکان مانور مرکز ثقل می‌شود. از سوی دیگر این افراد از کوه‌ها و دره‌ها عبور می‌کنند تا بار خود را به مقصد برسانند.

خود مسیر صعب‌العبور کوه‌ها تعادل فرد را دچار مشکل می‌کند؛ حال وجود بار سنگینی که این افراد حمل می‌کنند خودش مزید بر علت است تا تعادل آنها به شدت دچار مشکل بشود و هر لحظه امکان افتادن و آسیب دیدن آنها وجود دارد.

۴.احتمال پارگی تاندون‌ها و رباط‌ها: اگر به ورزشکاران دقت بکنیم می‌بینیم با وجود آمادگی جسمانی بالا، به دفعات دچار پارگی تاندون، شکستگی استخوان، پارگی رباط و آسیب‌های دیگرمی‌شوند. در افراد کولبر این احتمالات بسیار بیشتر است. زیرا از آمادگی جسمانی برخوردار نیستند و کارهای سنگینی در حد یک وزنه‌بردار انجام می‌دهند که فشار مضاعفی به بدن آنها وارد می‌کند و احتمال آسیب‌های این‌چنینی را زیاد می‌کند.

۵. اختلالات گوارشی: بعضی از افراد کولبر برای افزایش ثبات بار بر روی بدنشان  علاوه بر اینکه آنها را بر روی دوش خود می‌بندند، با یک کمربند هم بروی شکم محکم می‌کنند. این کار به خودی خود کار درستی است که فشار را بر روی بدن تقسیم می‌کند؛ اما این کمربندها با فشاری که به شکم می‌آ‌ورد مانع فعالیت عادی دستگاه گوارش می‌شود و در دراز مدت مشکلات گوارشی را متوجه ایشان می‌کند.

در پایان باید ذکر کرد که موارد گفته شده گوشه کوچکی از آسیب‌هایی است که متوجه این عزیزان است و نیاز است برای بررسی بیشتر، تحقیقات با پارامترهای دقیقی انجام شود.

این مقاله در روزنامه جام جم تاریخ دوم آذر ماه نود و شش به قلم رامین محمدی به چاپ رسیده است.

برای دیدن اصل مقاله می‌توانید به صفحه اینستاگرام گروه توانبخشی رویش مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *