رشته کاردرمانی و انتخاب آن به عنوان شغل آینده

انتخاب کاردرمانی به عنوان رشته تحصیلی

 

رشته کاردرمانی و انتخاب آن به عنوان شغل آینده

این روزها تعداد زیادی از عزیزان در فضای مجازی و سایت مرکز به ما پیام می‌دهند که با توجه به اینکه در ایام انتخاب رشته دانشگاه قرار داریم، از رشته کاردرمانی صحبت کنید.

با توجه به تعداد بالای پیام‌ها تصمیم گرفتم در مورد این رشته از نگاه یک کاردرمانگری که کارش را دوست دارد و مدیریت یک مرکز توانبخشی را به عهده دارد با این عزیزان صحبت کنم. پس با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعات و تجربیات جالبی رو مطالعه کنید.

معرفی رشته

رشته کاردرمانی یا ارگوتراپی که از واژه انگلیسی Occupational Therapy برگرفته شده اشاره به یکی از رشته‌های شاخه علوم تجربی دارد.

در هر کشوری برای حفاظت از سلامت مردم جامعه، سه سطح از خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد.

ابتدا  در اولین سطح سعی در حفظ سلامت افراد جامعه به وسیله رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی است که در این سطح مختصصان بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای و بهداشت عمومی فعالیت دارند و وضعیت بهداشتی محیط کاری و زندگی و همچنین بهداشت مواد غذایی مورد بررسی و نظارت قرار خواهد گرفت.

در سطح دوم که افراد به هر دلیلی دچار بیماری می‌شوند خدمات درمان حاد ارائه می‌شود که این سطح بخش بزرگی از خدمات را شامل می‌شود و متخصصان زیادی مانند پزشکان، پرستاران، همکاران پاراکلینیک و … فعالیت دارند.

بعد از اینکه فرد درمان‌های لازم برای کنترل بیماری در فاز حاد را دریافت کرد حال باید به زندگی عادی خود برگردد و کم‌کم بتواند با مشکلات باقی مانده بعد از بیماری کنار بیاید و زندگی جدیدی را براساس توانایی‌های موجود و باقی مانده شروع کند. در این سطح متخصصان توانبخشی وارد عمل می‌شوند و خدمات خود را برای به حداکثر رساندن توانایی فرد ارائه می‌دهند.

البته در سال‌های اخیر رشته‌های توانبخشی در هر سه سطح پیش‌گیری، درمان حاد و تحت حاد درمان‌های خود را ارائه می‌کنند و این یک اتفاق خوب و مورد توجه است و باعث گسترش حوزه مداخلات و فرصت‌های شغلی بیشتر متخصصان این رشته‌ها می شود.

در ایران دانشکده‌های توانبخشی دارای شش رشته اصلی هستند که شامل : کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، اعضا‌مصنوعی(ارتوز و پروتز)، شنوایی‌شناسی و بینایی‌سنجی است.

خوب تا اینجای کار فهمیدیم متخصصان کاردرمانی با افرادی سروکار دارند که محدودیت‌های جسمی، ذهنی و روانی دارند و ما باید به آنها کمک کنیم که به حداکثر توانایی خود برسند.

قبل از اینکه به بخش توضیحات رشته بعد از فراغت از تحصیل برسیم دوست دارم در مورد دروس این رشته در دانشگاه و وضعیت آموزش این رشته در کشور بپردازم.

دروس رشته کاردرمانی

از آنجایی که افراد در همه سنین از بدو تولد تا سالمندی ممکن است که دچار بیماری و ناتوانی شوند پس متخصص کاردرمانی با مراجعانی از همه سنین سروکار دارد. به طبع این طیف گسترده از مخاطبان و مراجعان باید دروس رشته شامل آشنایی با ساختار بدن و کارکرد آن در تمام سنین باشد.

از دروس اصلی رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دروس آناتومی: آناتومی یعنی شناخت ساختار بدن و دستگاه‌هایی که در بدن وجود دارند. متخصصان کاردرمانی در مورد آناتومی سیستم اسکلتی و عضلانی و سیستم اعصاب و تاحدودی سیستم گردش خون و گوارش واحدهای بسیار سنگینی را آموزش می‌بینند.
  • دروس حرکت‌شناسی: قسمت عمده‌ای از مراجعان کاردرمانی را افرادی تشکیل می‌دهند که از محدودیت‌های حرکتی رنج می‌برند پس آشنایی با ساختار حرکات بدن و بیومکانیک آنها از دروس تخصصی و سنگین این رشته است.
  • دروس بیماری‌های مغز و اعصاب و روانپزشکی و ارتوپدی: در مورد سه حوزه اصلی کاری کاردرمانگران در ایران که شامل بیماری‌های مغز و اعصاب و ارتوپدی و روانپزشکی   است دروس تخصصی زیادی در واحدهای درسی رشته وجود دارد.
  • آنالیز فعالیت و زندگی: یک کاردرمانگر باید بتواند زندگی یک فرد کم‌توان را آنالیز کند تا بتواند برای کمک به او برنامه‌ریزی  داشته باشد.
  • دروس روانشناسی: هر رشته‌ای که با انسان سرو کار دارد باید دروس روانشناسی و نحوه صحیح برخورد با مراجعان خود و سیر روانی و رشد روانی انسان‌ها رو بدونه، دروس روانشناسی و روانپزشکی نقش پررنگی در واحدهای درسی این رشته دارند.
  • توانبخشی حرفه‌ای: کمک به افراد برای بازگشت به زندگی شامل محیط کار هم میشه، گاهی بازگشت به کار قبلی با ایجاد یک سری تغییرات ممکنه اما گاهی ممکنه فرد محیط کاریشو عوض کنه، کاردرمانگران می‌تونن به بیماران دراین زمینه کمک کنند و واحدهای اون در دروسشون هست.
  • دروس دیگری شامل: جامعه‌شناسی، رشد بازی، بازی درمانی، مشاوره و …. هم در دروس تخصصی این رشته حضور دارند.

معمولا رشته‌هایی که با بالین مریض سروکار دارند قسمت عمده و مهمی از واحدهای درسیشون رو کارورزی‌های بالینی تشکیل میده، کاردرمانگران هم معمولا از ترم‌های چهار و پنج به بعد در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها حضور پیدا می‌کنن و واحدهای تخصصی که خوندن رو در محیط واقعی کار با نظارت اساتید به صورت عملی آموزش می‌بینند و خودشون هم بیماران رو ویزیت می‌کنن.

محیط کاری رشته کاردرمانی

متخصصان کاردرمانی در محیط‌های مختلفی مشغول به کار می‌شوند، در زیر به بعضی از این محیط‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. بیمارستان‌ها:  متاسفانه بیمارستان‌های کمی در ایران بخش کاردرمانی دارند، اما کم‌کم این مسئله در حال حل شدن است و یکی از محیط‌های کاری اصلی متخصصان کاردرمانی را تشکیل می‌دهد.
  2. کلینیک‌های خصوصی: کلینیک‌های خصوصی توانبخشی یا دفاتر کار کاردرمانی که از سازمان نظام پزشکی مجوز دارند هم یکی از محیط‌های کاری اصلی متخصصان کاردرمانی است.
  3. مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی: سازمان بهزیستی کشور یکی از خواستگاه‌های اصلی متخصصان کاردرمانی است با توجه به تنوع مراکز بهزیستی بیش از نود درصد آنها حتما باید متخصص کاردرمانی داشته باشند و این مراکز هم از محیط‌های کاری اصلی رشته محسوب می‌شوند. از این مراکز می‌توان به مراکز سالمندان، مراکز توانبخشی معلولین جسمی حرکتی، مراکز توانبخشی معلولین ذهنی و … اشاره کرد.
  4. سازمان آموزش و پرورش استثنایی: این سازمان هم برای آموزش کودکان با نیازهای ویژه نیاز به متخصصان کاردرمانی دارد و همکاران زیادی در اون مشغول به فعالیت هستند.
  5. و سایر محیط‌های کاری مانند زندان‌ها، مراکز ترک اعتیاد و…

ویژگی‌های شخصیتی کاردرمانگر

برای این بخش میخوام بدون هیچ کم وکاستی بخش کاردرمانگر مجرب از کتاب کودک توانمند من که نوشته خودم هست رو قرار بدم، پس همچنان همراه ما باشید.

ویژگی‌های یک کاردرمانگر خوب را می‌توانیم از دو جنبه مورد بررسی قرار دهیم:

بخش اول: ویژگی‌های عمومی

هر فردی که وارد رشته کاردرمانی می‌شود باید یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی داشته باشد تا بتواند دراین حوزه کاریِ سخت موفق باشد. در ذیل به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد:

الف: اخلاق‌مدار بودن مهم‌ترین اصل

یکی از ویژگی‌های کاردرمانگر خوب داشتن اخلاق و وجدان‌کاری بالا است. با توجه به اینکه توانبخشی فرایندی کُند و طولانی مدت است اگر کاردرمانگر اخلاق کاری نداشته باشد روند درمان را کُند می‌کند. علاوه برآن فکر کردن به منافع مالی در صورت نداشتن وجدان بیدار می‌تواند خانواده‌ها را گمراه و خدای ناکرده زمینه‌های سوء استفاده از آنها را فراهم کند.

ب: هوش بالا

چون کاردرمانگر‌ها در مدت چهار سال دوره تحصیل خود در دانشگاه با علوم متنوعی آشنا می‌شوند و درس‌های بسیار سخت و سنگینی دارند، اگر هوش بالایی نداشته باشند نمی‌توانند به خوبی از عهده این دروس بربیایند و در نتیجه هنگام کار بالینی از سطح علمی خوبی برخوردار نیستند. علاوه بر آن در نظر گرفتن همه ابعاد روحی و جسمی یک مراجع و بررسی لحظه به لحظه وضعیت او برای انتخاب و اجرای بهترین درمان ممکن نیاز به هوش بالایی دارد.

ج: صبر و حوصله زیاد

بارها اعضای خانواده و یا دوستانی که فیلم کار یک کاردرمانگر را با کودکان دیده‌اند در اولین نکته‌ مورد اشاره، ذکر کرده‌اند که شما چقدر صبور و با حوصله هستید! واقعا یک کاردرمانگر موفق باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد. کاردرمانگر‌ها هم به اندازه خانواده‌ها دوست دارند که مراجعانشان هرچه سریعتر پیشرفت کنند تا احساس کفایت و رضایت شغلی و مفید بودن را تجربه کنند، اما واقعیت این است که گاهی حتی کوچک‌ترین پیشرفت‌ها نیاز به زمان زیادی دارد و اگر کاردرمانگر صبور نباشد می‌تواند خانواده و کودک را دچار استرس و اضطراب کند.

ویژگی‌های شخصیتی یک کاردرمانگر
بدن سالم و سالم نگهداشتن آن برای یک کاردرمانگر ماندن ضروری است!

د: توانایی و سلامت جسمی

این رشته یکی از رشته‌های بسیار فرسایشی برای بدن است، اکثر کاردرمانگر‌ها در روز بیش از ده ساعت کار می‌کنند و طی این ده ساعت تحت بیشترین فشارهای جسمی هستند. کاردرمانگر خوب می‌داند که یکی از بزرگترین سرمایه‌های شغلی‌اش بدنش است پس برای ارائه خدمات مناسب به مراجعان، با کمترین آسیب ممکن برای خودش، باید بدن سالمی داشته باشد. لذا برای حفظ سلامت جسمانی خود برنامه دارد و وقت می‌گذارد.

ر: انعطاف‌پذیری رفتاری بالا و خلاق بودن

کودکان و بیمارانی‌که به کلینیک‌های کاردرمانی مراجعه می‌کنند به دلیل اینکه تحت فشارهای مختلف قرار دارند، از انواع اختلالات رفتاری رنج می‌برند و چون محتوای جلسات توانبخشی هم در بعضی موارد تکراری و فاقد جذابیت لازم برای افراد است، لذا رغبت زیادی برای حضور در جلسات ندارند و انواع بدخلقی‌ها را بروز می‌دهند. کاردرمانگر باید در این شرایط با انعطاف‌پذیری بالا و خلاقیت زیاد سعی در تعدیل شرایط و یا تغییر برنامه درمانی داشته باشد تا سطح انگیزه و رغبت فرد بالا رود و همکاری لازم برای برگزاری جلسه را پیدا کند.

ه: فن‌بیان مناسب

یک کاردرمانگر خوب می‌تواند سخت‌ترین مباحث علمی را به ساده‌ترین و شیواترین شکل ممکن برای خانواده‌ها بازگو کند، به گونه‌ای که خانواده به صورت واضح و روشن دلیل انجام هر برنامه توسط خودش یا درمانگر را برای کودک درک کند. درک علت انجام هرکاری می‌تواند موجب تقویت انگیزه خانواده برای ممارست در انجام برنامه‌های درمانی در منزل و ایجاد زمینه حداکثر همکاری با درمانگر شود.

و: توانایی یاد دادن و یادگرفتن

یک کاردرمانگر خوب باید بتو‌اند هم خوب یاد بدهد و هم خوب یاد بگیرد. یکی از جنبه‌های مهم جلسات کاردرمانی یاد دادن یک‌سری فعالیت‌‌ها به کودک و خانواده است، پس باید با روش‌یادگیری مغز آشنا باشند و همچنین دائما سطح توضیحات و روش یاد دادن خود را با یادگیرنده تنظیم کنند، خواه خانواده باشد، خواه یک کودک با مشکل ذهنی و یا جسمی.

به یاد دارم در دوره‌ای که در خدمت خانم ماریون کوچ‌باخ مدرس موسسه بوبت آلمان بودیم ایشان در زمان ویزیت کودکان هیچ قضاوت زود هنگامی نداشتند و صرفا منتظر رفتار کودک بودند تا با دیدن ویژگی‌های رفتاری و حرکتی او، برنامه‌درمانی خود را سریعا با کودک هماهنگ کنند.

ایشان معتقد بودند که با بیش از بیست سال کارِدرمان در یکی از بهترین موسسات درمانی همچنان روزانه از کودکان مطالب جدید یاد می‌گیرند و هیچ وقت به این مسئله فکر نکرده‌اند که کامل هستند و نیازی به یادگیری بیشتر نیست. این طرز فکر به درمانگر این امکان را می‌دهد که دائما در حال تکامل باشد و هر روزه یاد بگیرد و یاد بدهد.

ی: انتقادپذیر بودن

یک فرد انتقادپذیر همیشه درحالت هوشیاری نسبت به خودش و شرایطش قرار دارد و با پذیرش فیدبک‌های بیرونی دائما درحال تکامل خویش چه در باب شخصی و چه در باب کاری و حرفه‌ای است.

به دنبال مورد قبل که لزوم یادگیری برای یک کاردرمانگر شرح داده شد باید بر این نکته هم تاکید کرد که انتقاد خانواده‌ها و حتی همکاران، ما را نسبت به کم‌و‌کاستی‌های کارمان آگاه خواهد کرد؛ پس نباید در مقابل آن موضع گرفت، بلکه باید به چشم یک فرصت یادگیری، اصلاح و رشد خود به آن نگاه کرد.

یک کاردرمانگر خوب حتما از دیگران در مورد کارش فیدبک می‌گیرد و صد البته گاهی هم ممکن است در قالب انتقاد و ناخوشایند باشد، اما ناخوشایندِ در جهت رشد، نهایتا خوشایند و گوارا خواهد بود.
نکته پایانی اینکه انتقاد باید درست و به جا باشد تا موثر واقع گردد وگرنه پذیرشی به دنبال آن صورت نمی‌گیرد و ممکن است باعث دلخوری و کم‌رنگ شدن همکاری بین درمانگر و خانواده‌ها شود.
همچنین مهم است که یک کاردرمانگر همیشه آماده یادگیری باشد. این یادگیری هم دو جنبه دارد:

۱. یادگرفتن از مراجعان و خانواده آنها

خیلی از مواقع یک کاردرمانگر از مراجعش یاد می‌گیرد. به شخصه وقتی با یک کودک جدید مواجه می‌شوم سرتا پا گوش و چشم هستم تا از کودک در مورد خودش یاد بگیرم. اینکه چگونه با او ارتباط برقرار کنم، چگونه با او بازی را ادامه دهم و چگونه انگیزه او را بالا نگه دارم.

خیلی اوقات که شاید خودم نیز در مورد مراجعم تا حدودی با تکراری شدن جلسات و پیشرفت کُند دلسرد شوم، او با انگیزه بالا، طبع کنجکاو و انرژی کودکانه خود به من یاد می‌دهد که می‌شود ادامه داد و با انگیزه ماند.
خانواده‌های فعال هم همیشه منبع یادگیری یک کاردرمانگر هستند. از آنجایی که هیچ‌کس به اندازه خانواده یک کودک نگران او نیست؛ لذا گاهی حتی چشم و گوشِ تیزتر و آگاه‌تری نسبت به کاردرمانگر دارند و می‌توانند یک منبع خوب یادگیری در مورد شرایط مراجع باشند. حتی در بعضی مواقع راهکارهایی بسیار بهتر از چیزی که درمانگر فکر می‌کرده ارائه دهند.

پس یک کاردرمانگر خوب همیشه پذیرای نظرات کودک و خانواده او چه به صورت کلامی و چه به صورت عینی و غیرمستقیم است؛ مهم این است که طبع یادگیری همیشه در یک درمانگر در حال جوشش باشد.

۲. یادگرفتن از منابع علمی

این مورد در بخش دانش به روز یک کاردرمانگر به صورت کامل توضیح داده شده است .

“اگر صرفا به خاطر درآمد و جایگاه اجتماعی وارد این رشته می‌شوید، موفقیت را تجربه نخواهید کرد.
این رشته در ابتدا علاقه و صبر و خلاقیت و حس کمک به همنوعان را لازم دارد و به دنبال آن درآمد و احترام و جایگاه اجتماعی را هم با خود خواهد داشت” 

میخواهم در مورد کتاب کودک توانمند من بیشتر بدانم

بخش دوم: ویژگی‌های تخصصی

الف: داشتن دانش به روز

از آنجایی که رشته کاردرمانی نسبت به سایر رشته‌های حوزه درمان رشته جوانی است و همچنین علوم آن وابسته به علوم جدید است(مانند علوم مغز، روانشناسی و روان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پزشکی ومکانیک بدن و…) و این علوم به سرعت در حال پیشرفت هستند، کاردرمانگر خوب باید دائما در حال یادگیری و شرکت در دوره‌های تخصصی باشد تا بتواند با فراگیری دانش‌ به روز، خدمات بهینه‌ را به مراجعان خود ارائه دهد.

ب: استفاده از رویکرد مراجع‌محور در درمان

یکی از خصایص کاردرمانگران خوب در نظر گرفتن دغدغه‌ها و اولویت‌های خانواده در درمان کودک است، یعنی باید در برنامه‌درمانی تنظیم شده برای کودک مواردی که خانواده به آنها تاکید دارد حتما در نظر گرفته شود و بخش مهمی از درمان کودک باشند.
ج: درمان براساس شواهد علمی

تمام بخش‌های درمان یک کودک باید براساس منابع علمی و مورد تایید باشد، یعنی در هر مقطعی از درمان که خانواده برای انجام برنامه درمانی تقاضای دلیل و مدرک کرد، درمانگر بتواند برای آنها منابع را تامین کند تا از برنامه علمی و منطقی بودن برنامه درمانی مطمئن شوند.

البته گاهی در طول درمان یک سری استدلال‌های بالینی وجود دارد که شاید برداشت و تجربه درمانگر از مطالعه یک‌سری از کتب و مقالات باشد و در یک منبع خاص به آن اشاره واضحی نشده باشد؛ در این حالت درمانگر باید با ذکر دلایل منطقی بتواند کار خود را برای خانواده توجیه کند تا خانواده به اطمینان خاطر برسند.

د: فعالیت‌درمانی

ابزار اصلی کار یک کاردرمانگر خوب استفاده از فعالیت برای درمان است نه تجهیزات و تمرین درمانی صرف! در واقع به غیر از فعالیت‌های معنادار متناسب با سن مراجع، بقیه موارد گفته شده نقش کمکی را برای کاردرمانگر دارند، پس اگر کاردرمانگری فقط از تجهیزات و تمرین برای درمان استفاده می‌کند می‌توان به مجرب بودن ایشان شک کرد.

ه: توانایی تعیین اهداف‌درمانی طبقه‌بندی شده

یک کاردرمانگر مجرب باید بتواند در زمینه‌های مختلف رشد کودک اهداف درمانی را تعیین کرده و این اهداف را به صورت واضح و روشن برای خانواده بیان کند و لزوم و اهمیت آنها و روش‌های دستیابی به اهداف مورد نظر را برای خانواده و سایر اعضای تیم درمان مشخص کند.

و: درک مراجع

یکی از دغدغه‌های همیشگی در کلینیک‌های کاردرمانی این است که محیط به گونه‌ای طراحی شود که مراجع احساس کند به خوبی در این فضا درک می‌شود. کاردرمانگر خوب به توانمندی‌های مراجعینش اطمینان و باور دارد و همیشه و در هر شرایطی قادر به کشف نقاط قوت آنها است.

گرچه یک کاردرمانگر بر روی نقاط ضعف کودک کار می‌کند، فراموش نمی‌کند که از قابلیت‌ها و توانایی‌های کودک به نحوی شایسته استفاده کند و این قابلیت‌ها را به کودک و خانواده‌اش متذکر شود.

ی: توانایی تجزیه‌وتحلیل

یکی از مهارت‌های تخصصی یک کاردرمانگر خوب داشتن توانایی بررسی تمام جنبه‌های محیطی، جسمی، روانی، خانواده و… مراجع و همچنین امکانات در دسترس خودش و جمع‌بندی آنها برای تعیین روش و رویکرد درمانی مناسب برای مراجع است.

این توانایی باید هم در سطح میکروسکوپی باشد و هم ماکروسکوپی.

یعنی هم بتواند کوچک‌ترین اجزای وضعیت کودک مانند ارتباط ضعف یک عضله و سفتی عضله دیگر و تاثیر آنها برهم را بسنجد و هم از بیرون و ماکروسکوپی باشد، مثلا بتواند تاثیر رژیم غذایی همان روز بر روی سفتی عضله را بسنجد.

این بدان معناست که یک کاردرمانگر خوب دائما در حال تجزیه و تحلیل است، از یک جلسه تا جلسه بعدی و حتی از حال حاضر جلسه درمان تا یک دقیقه آینده آن! این مهارت، انرژی و انگیزه بالایی می‌خواهد تا بتوان بهترین شرایط ممکن را برای مراجع فراهم کردو او را به حداکثر توانمندی ممکن برساند.

شرایط درآمدی

از زمانی که ما وارد دانشگاه شدیم تا بحال توقعات جوانان و دانش‌آموزان پشت کنکوری بسیار تغییر کرده است.

در همین پیام‌هایی که در روزهای گذشته دریافت کرده‌ام، مهم‌ترین سوال این عزیزان درآمد یک کاردرمانگر است.

واقعیت این است که درآمد یک کاردرمانگر خوب یک در آمد متوسط است و کفاف یک زندگی معمولی را می‌دهد و بس.

در زیر نتیجه نظرسنجی یکی از کانال‌های تلگرامی که حدود پانصد متخصص کاردرمانی در آن عضو هستند در مورد سطح درآمدی کاردرمانگران رو می‌بینید.

این نظرسنجی در مرداد ماه ۱۴۰۱ انجام شده است:

کدام دانشگاه!

در کشور ما رشته کاردرمانی تا چند سال پیش در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود نداشت اما دانشکده علوم توانبخشی در بسیاری از این دانشگاه‌ها به صورت بی‌رویه و بدون مطالعه‌ در چند سال گذشته رشد و توسعه زیادی را تجربه کرده است.

این افزایش تعداد دانشکده‌های توانبخشی بدون فرصت کافی و نبود ظرفیت‌های زیربنایی لازم مشکلاتی را برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته در دانشکده‌های توانبخشی تازه تاسیس به وجود آورده است.

  • نبود اعضای هیئت علمی کافی و تخصصی
  • نداشتن فضای آموزشی اختصاصی( دانشکده مجزا)
  • نداشتن فرصت کارورزی و ارجاع بیمار به تعداد کافی و در نتیجه پایان یافتن دوران کارورزی بدون اندوختن تجربه کافی

و بسیاری مشکلات دیگر باعث شده است که کیفیت علمی و مهارت بالینی فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های تازه تاسیس به نحو چشم‌گیری تحت تاثیر قرار گیرد و نداشتن مهارت‌های فوق برخورداری از فرصت‌های کاری برابر را از این عزیزان گرفته است.

با توجه به مطالب بالا بهتر است برای انتخاب دانشگاه حساسیت زیادی به خرج دهید.

در ذیل به دانشگاه‌های دارای رشته کاردرمانی که از امکانات و هیئت علمی مناسبی برخوردارند اشاره می‌کنیم.

  1. دانشگاه علوم پزشکی ایران( تهران)
  2. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی( تهران)
  3. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ( تهران)
  4. دانشگاه علوم پزشکی تهران( تهران)
  5. دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز( اهواز)
  6. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان( اصفهان)
  7.  دانشگاه علوم پزشکی تبریز(تبریز)
  8. دانشگاه علوم پزشکی شیراز(شیراز)

برای مطالعه بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

حوزه‌های کاری کار درمانی در گروه‌های مختلف سنی

در ادامه می‌توانید فیلم مصاحبه اختصاصی با رتبه یک کارشناسی ارشد کاردرمانی سال ۱۳۹۸ را ببینید:

 

81 دیدگاه برای “رشته کاردرمانی و انتخاب آن به عنوان شغل آینده

  1. فاط گفته:

    سلام
    من فکر میکردم درامد کاردرمانی حداقل ۴ یا ۵ تومن باشه بدون کلینیک
    یعنی مثل پرستاریه حقوقش ؟
    تو بیمارستان دولتی حقوقش چقدره حدودا ؟
    میشه به هردو سوالم جواب بدین
    خیلی ممنون میشم

    • رامین محمدی گفته:

      با سلام خدمت شما
      درامد یک کاردرمانگر خوب که خودش کلینیک نداشته باشه و تمام روزهاش کار بکنه و هر روز هم حداقل ۱۰ ساعت کار بکنه بالاتر از ۵ میلیون هم هست، اما همه اینها بستگی به این داره که چقدر از لحاظ بالینی قوی باشه و بتونه برای مراجعاش تاثیرگذار باشه تا کلینیکای معروف و صاحب نام بتونن استخدامش کنن.
      بیمارستانای دولتی خیلی تمایلی به استخدام کاردرمانگر ندارن مگر اینکه شما خودتون با تلاش زیاد بتونید وارد این محیط‌ها بشید و حقوقش بستگی به نوع قرارداد داره بعضی همکاران با حقوق ثابت قرارداد میبندن که الان بین ۳ تا ۴ میلیون حقوقشه بعضی‌ها هم بسته به تعداد ویزیت قرارداد میبندن که اون هم بسته به شلوغ بودن بیمارستان و ارجاع پزشکان میزان درامدش متغیره و نمیشه عددی رو بیان کرد.

  2. فاط گفته:

    یه سوال دیگه
    من مطمئنم امسال کاردرمانی میرم
    من میخوام تو رشت کلینیک بزنم
    رشت ۷ مرکز کاردرمانی داره
    به نظرتون میتونه موفق باشه

    • رامین محمدی گفته:

      شما از همون ابتدا نمی‌تونید کلینیک بزنید هرچند از لحاظ قانونی مشکلی وجود نداره اما شما از لحاظ بالینی و نحوه مدیریت کلینیک حداقل باید چند سال در کلینیکای دیگه کار کنید تا بتونید به اوضاع مسلط بشید و عمق کار بالینیتون رو تحت نظر یک مدیر کلینیک افزایش بدید، اکثر کسانی که از ابتدا کلینیک زدن شکست خوردن و بهتره که به این زودی‌ها به فکر کلینیک زدن نباشید و سعی کنید در کلینیکای دیگه کار کنید و یاد بگیرید.
      در آخر توضیه‌ام اینه که اگر پشت کنکوری هستید یا تازه دانشجوی این رشته شدید فعلا به فکر این باشید که درستون رو درست و قوی بخونید که یک فارغ التحصیل با سواد ازتون دربیاد وگرنه آینده خوبی نخواهید داشت. در ادامه درامد و جایگاه اجتماعی هم خودش به دنبال کار قوی میاد.

  3. foroogh گفته:

    سلام
    برای فعالیت به عنوان یک کاردرمانگر حتما باید مدرک دانشگاهی کاردرمانی داشت ؟ امکانش هست موسسه ای دوره ی آموزشی کاردرمانی داشته باشه و با شرکت در دوره مدرک معتبری برای کاردرمانگر شدن گرفت؟
    ارشد روانشناسی بالینی هستم و میخواستم به عنوان یک کاردرمانگر به صورت تلفیقی فعالیت کنم

    • رامین محمدی گفته:

      سلام خدمت شما دوست گرامی
      بله این رشته حتما نیاز به تحصیلات دانشگاهی داره و یک دوره نیست و یک رشته‌اس.
      با توجه به مواردی که در همین مقاله در قسمت دروس مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک کاردرمانگر باید به اونها مسلط شد بیان کردم باید متوجه شده باشید که با یک دوره حتی دو ساله و سه ساله هم نمیشه کاردرمانگر شد.
      کاردرمانگر مجاز باید حتما کارت نظام پزشکی داشته باشه و چندین سال زیر نظر یک سوپروایزر در کلینیک دیگران کار بکنه تا بتونه از لحاظ بالینی و استدلال بالینی به حد مطلوبی برسه و به صورت مستقل مشغول به فعالیت بشه.
      ما واحدهای مشترکی با رشته روانشناسی بالینی داریم اما ماهیت رشته و اهداف درمانیش و علوم آناتومی و حرکت‌شناسی و بیماری‌ها خیلی متفاوت با رشته شماست و امکان نداره موردی که فرمودید.
      رشته خودتون بسیار بهتر و کم فشارتر از کاردرمانیه.

  4. فاطمه گفته:

    سلام
    شنیدم شرایط این رشته در کشوری مثل کانادا خیلی خیلی بهتره و چیزی حدود ۷۰هزار دلار متوسط درآمد کاردرمانی هست و اونا آرزوی تجربه یک کاردرمان گر ایرانی رو در کانادا دارن.
    درسته؟!
    من خودم به واسطه داشتن یک برادر cpبا این رشته آشنا شدم و به نظرم این رشته برای کسی که دور انداز و آشنایی خوبی با این رشته داشته باشه بستر مناسبی برای موفقیته.
    این رشته با گرفتن هوم ویزیت درآمد خوبی رو داره و برای کلینیک نیاز به تجربه و شناخته شدن هست.
    اصولا کاردرمانی توی توانبخشی مثل پرستاری توی پیراپزشکی بهش ظلم شده.هر دو رشته کار زیاد و فرسایش دارن،بدون اینکه درآمد متناسبی با کار نداره.
    و اینکه بیمه ها کاردرمانی رو پوشش نمیدن و کاردرمانگر مستقیما با بودجه و درآمد بیمارانش طرفه و اکثر بیماران هیچ ارگان و بیمه پشتیبان و حمایت کننده ای ندارن.بهزیستی هم هست که کشورمون بگه کا به افراد با نیاز ویژه احترام می زاریم…وگرنه در عمل بود و نبودش فرقی نداره.

    • رامین محمدی گفته:

      سلام و درود، دقیقا به نکات درستی اشاره کردید.
      در کشورهای دیگه نه فشار کاری بالاست و نه حقوق کم، در ایران دقیقا برعکس است، فشار کاری بالا و حقوق کم.
      اما اگر کسی درستو حرفه‌ای کار کند، کاردرمانی در ایران در حد یک شغل عادی است. شاید یک کارمندی خوب.

  5. Rajaii گفته:

    سلام من یک دانش اموز رشته تجربی هستم و سال دیگه کنکور دارم تا الان رشته کاردرمانی رو مدنظر داشتم چون من هم ب پزشکی وهم ب روانشناسی علاقه دارم گفتم این رشته هم یه چیزی بین این دوتاس و خوبه اما با اطلاعاتی ک شما تو سایتتون گذاشتید نظرم عوض شد چون میگیداگه کسی درستو حرفه ای کار کنه در حد یک کارمنده درامدش
    حالا میخوام اگر امکانش هست منو راهنمایی کنید چون واقعا سردرگمم و نمیدونم چه رشته ای مناسبمه
    ممنون⚘

    • رامین محمدی گفته:

      سلام خدمت شما
      کاردرمان خوب در ایران الان حداقل ماهی ۱۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها درامدش است، اما این خوب بودن چندین سال تلاش مداوم بعد از فراغت از تحصیل نیاز دارد نه دقیقا بعد از گرفتن مدرک دانشگاهی، کاردرمانگر هم سراغ دارم ماهی یک میلیون هم درامد ندارد، کاردرمانگر دارای کلینیک هم وجود دارد که ماه ۵۰ میلیون تومن در ماه درامد دارد. اینکه شما کجای این مختصات قرار بگیرید به خودتان بستگی دارد.
      رشته‌های علوم تجربی همانطور که از اسمشان پیداست بسیاری از اعتبارشان به دنبال تجربه و مطالعه و تحقیق در حین تجربه به دست می‌اید.

  6. عرفان گفته:

    سلام و خسته نباشید میشه لطفا بگید که برای قبول شدن در رشته کار درمانی باید چه درس هایی را با چه درصد هایی بزنیم و سوال دیگر اینکه باید رتبه مان چند باشد تا قبول بشویم . ممنون میشم اعلام کنید.

  7. M.a گفته:

    سلام من یک جوان ۳۰ ساله هستم بنابر اتفاقاتی در زندگیم نتونستم در گذشته رشته خوبی را قبول شوم و یک لیسانس علوم انسانی گرفتم و چند سال است که شغل آزاد دارم اما چون علاقه بسیاری به کارهای توانبخشی و کار با افراد معلول دارم تمایل دارم در این سن وارد این رشته بشوم و پس از چند سال یک کلنیک برای خودم بزنم آیا بنظر شما برای من دیر شده دوست دارم واقع بینانه با این مساله برخورد کنم به همین سبب دوست دارم از شما هم سوال کنم ؟ممنون میشم پاسخ منو بدید

  8. فاطمه گفته:

    اگر واقعا برای این کار عزم وجدیت داری بهمراه مقداری جرات بنظرم بعد چندین سال سختی میتونی خیلی موفق باشی مخصوصا اینکه علاقه داری.این کاملا منطقیه.فقط عمیق به ایندت فکر کن و به این چندین سال سختیش و یه دور نمای خیلی خوب از خودت داشته باش.ان شا الله موفق باشی.برای من هم دعا کن

  9. رامین محمدی گفته:

    سلام، به خاطر تاخیر در پاسخ معذرت خواهی می‌کنم.
    بله امکان موفقیت شما هست و هیچ وقت برای علم آموزی دیر نیست، اما نکته‌ای که وجود داره اینه که کار کاردرمانی انرژی جسمی و روانی بالایی می‌طلبه و ممکنه از میانسالی به بعد کمی کشش کار مداوم در این حوزه برای کاردرمانگر کم بشه و بیشتر در اون برهه مدیریت و نظارت برامور توانبخشی که حاصل سال‌ها مطالعه و تجربه بالینی فرده مفیدتر باشه و از این مهارت‌هاش کسب درامد کنه. اگر با این مسئله مشکلی ندارید بدون شک مطالعه کنید و وارد رشته بشید. انشاالله که موفق باشید.

  10. رویا گفته:

    سلام من امسال میخوام وارد رشته کاردرمانی بشم میخواستم بدونم اگر چند ترمو با معدل الف پاس کنم میتونم به فیزیوتراپی تغیر رشته بدم؟ ینی اصلا ممکنه یا خیر؟

  11. Pegah گفته:

    سلام من دیپلم رشته تربیت بدنی هستم میتونم دانشگاه از تربیت بدنی کاردرمانی بردارم؟نجات غریق شناهم دارم میتونم دوتاشونم ادامه بدم..ممنون میشم اگ راهنماییم کنین

  12. Pegah گفته:

    سلام من دیپلم رشته تربیت بدنی دارم تاز فارغ التحصیل شدم میخاستم بدونم امکان داره دانشگاه کاردرمانی بخونم؟از رشته تربیت بدنی.نجات غریق ب طور رسمی از رشته شنا دارم میتونم دوتاشونم ادامه بدم..دانشگاه آزاد میشه خوند؟یاباید کنکوربدیم برااینم؟

  13. رامین محمدی گفته:

    سلام، بله شما می تونید مجدد کنکور بدید و کاردرمانی بخونید، اما رتبه خوبی نیازه تا کاردرمانی قبول بشید، و مهمتر از همه اینکه صرفا از طریق کنکور سراسری می تونید وارد این رشته بشید و دانشگاه آزاد این رشته رو نداره

  14. سارا گفته:

    سلام. وقتتون بخیر. من دانشجو کارشناسی مددکاری اجتماعی هستم.
    میخواستم بدونم میتونم کارشناسی ارشد برم کار درمانی یا فیزیو تراپی یا اعضا مصنوعی؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  15. سارا گفته:

    سلام. وقتتون بخیر. من دانشجو کارشناسی مددکاری اجتماعی هستم.
    میخواستم بدونم میتونم کارشناسی ارشد برم کار درمانی یا فیزیو تراپی یا اعضا مصنوعی؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  16. رامین محمدی گفته:

    سلام، کلیه رشته‌های توانبخشی در مقطع ارشد و دکترا تنها فار‌‌‌‌غ‌التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد خودشون رو پذیرش می‌کنن.
    شما امکان ورود به این رشه ها از مقطع ارشد رو ندارید

  17. مریم قارداش بگی گفته:

    سلام
    من پایه نهم هستم و انتخاب رشتمم میخوام تجربی برم
    ولی هنوز بین معلمی و تجربی یکم شک دارم
    اخه خیلی تعداد شرکت کننده ها زیاده تو کنکور
    امروز که داشتم همینجوری تحقیق میکردم
    یه کمی به هوشبری و پرستاری علاقه پیدا کردم ولی اونقدر نیست که بگم در اینده میخوام این کاره بشم
    به نظرم باید وارد پایه دهم بشم و بزرگتر شم تا بتونم با امید و علاقه درسام رو بخونم
    با تشکر از اقای رامین محمدی
    من از متن های شما برای تحقیقم استفاده میکنم
    با تشکر
    التماس دعا

  18. علی قهرمانی گفته:

    اقای محمدی به غیر از این دانشگاه هایی که واسه کار درمانی نام بردید بقیه دانشگاه و شهر های دیگه قبول شیم کیفیت آموزشی ندارن؟

    • رامین محمدی گفته:

      سلام وقت به خیر
      در دانشگاه هایی که در این لیست قرار نارند تعداد اعضای هیئت علمی به اندازه کافی نیست و بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دریافت خدمات هم محدود است همین مسئله کیفیت آموزش را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  19. مهدی گفته:

    سلام آقای محمدی وقتتون بخیر من سه تا سوال داشتم، به نظرتون بین کار درمانی و گفتار درمانی کدوم از لحاظ بازار کار بهتره؟ سوال دومم این که اگه به فرض کار درمانی دانشگاهی قبول شیم که طبق لیست شما از لحاظ علمی کیفیت نداره (مثلا زنجان) بهتره یا گفتار درمانی یه دانشگاه تیپ یک مثلا ایران ؟و سوال سوم این که گفتار درمانی میتونه برا آقایون مناسب باش ؟ چون ظاهرا ورودی های خانم خیلی بیشتر هستن تو این رشته. ممنون از شما

    • رامین محمدی گفته:

      سلام، بسیار این امر شخصیه و بستگی به متغیرهای زیادی داره سوالتون واضح نیست کدوم جنبه رو برای مقایسه مدنظر دارید؟
      درآمد؟
      سختی کار؟
      جایگاه اجتماعی؟
      ساعات کاری؟
      حوزه مورد نظرتون رو بفرمایید تا راهنمایتون کنیم

      • كيانا گفته:

        از همه نظر اگر فرزند خودتون بود تغذیه پردیس تهران میفرستادین یا کاردرمانی پردیس مشهد ( مشهد زندگی میکنم ) .. خواهــــش میکنم کمک کمنبد

    • سامان بهاری گفته:

      سلام خدمت شما
      خیلی مقاله کامل وجامعی بود برای معرفی این رشته.من اطلاعاتی نداشتم درباره این رشته.
      سوالم اینه رشته کاردرمانی از لحاظ کاری و جایگاه شغلی از هوشبری و اتاق عمل وحتی پرستاری بهتره؟
      نسبت به رشته های بینایی سنجی و شنوایی سنجی چگونه هستش؟🙏🙏

  20. الی گفته:

    روزبخیر،
    من میخواستم بدونم که تحت چه شرایطی با مدرک آوسبیلدونگ کاردرمانی آلمان و سابغه کاری حداقل بالای دو سال میشه ایران کار کرد، یا که امکان پذیر نیست ؟

    • رامین محمدی گفته:

      سلام، وقت به خیر، بستگی داره به شرایط شما، رشته فیزیوتراپی عموما درآمد بهتری داره اما رقابت هم تووش زیاده، کاردرمانی رقابت کمتره و رسیدن به درآمدهای خوب فعلا راحت‌تره.
      موفق باشید

  21. فرشته جودی گفته:

    من موقع انتخاب رشته هم از مقاله شما برای شناخت کاردرمانی استفاده کردم و الان متوجه میشم چقدر جامع و کامل رشته ی کاردرمانی رو به واسطه تجربه کاری تون معرفی کردید.
    این کار شما تاثیر به سزایی در ایجاد تیم توانبخشی آینده کشور خواهد داشت

  22. سامان بهاری گفته:

    سلام خدمت شما
    خیلی مقاله کامل وجامعی بود برای معرفی این رشته.من اطلاعاتق نداشتم درباره این رشته.
    سوالم اینه رشته کاردرمانی از لحاظ کاری و جایگاه شغلی از هوشبری و اتاق عمل وحتی پرستاری بهتره؟
    نسبت به رشته های بینایی سنجی و شنوایی سنجی چگونه هستش؟🙏🙏

  23. سامان بهاری گفته:

    سلام خدمت شما
    خیلی مقاله کامل وجامعی بود برای معرفی این رشته.من اطلاعاتی نداشتم درباره این رشته.
    سوالم اینه رشته کاردرمانی از لحاظ کاری و جایگاه شغلی از هوشبری و اتاق عمل وحتی پرستاری بهتره؟
    نسبت به رشته های بینایی سنجی و شنوایی سنجی چگونه هستش؟🙏🙏

  24. پری فیروزجا گفته:

    سلام خسته نباشید من به شدت سر دو رشته پرستاری و کاردرمانی از نظر سختی کار و درآمد موندم میشه راهنمایی کنید؟؟دخترم و خانواده میخوان که شغل راحت تری داشته باشم از نظر راحتی چطورن؟و اینکه از نظر درآمد کدوم قابل قبول تره نسبت به سختی کار

    • رامین محمدی گفته:

      سلام
      اگر کلینیک خصوصی تاسیس کنید کاردرمانی درآمد بهتری داره
      اگر کلینیک دیگران کار کنید پرستاری فعلا بهتره
      از لحاظ راحتی کار، پرستاری راحت‌تره، اما کاردرمانی شیفت شب نداره و اکثرا یک شیفت اون هم بعدازظهرها کار میکنید.

  25. fatemeh گفته:

    سلام وقت بخیر
    من در رشته تربیت بدنی تحصیل میکنم و ب عنوان کمک فیزیوتراپ مشغول هستم . چطور میتونم وارد رشته کاردرمانی بشم؟

  26. محمد گفته:

    سلام
    تورو خدا منتشر کنید دانش آموزایی که انتخاب رشته می کنند ببینند .این نظر شخصیمه
    من الان ترم پنج کاردرمانی هستم اگه استعداد دارید این رشته رو نزنید
    نابود می شید ..کار به شدت سخت یعنی روانی می شید هر کاری بکنید در آمدش باتوجه به سختیش بهتر میشه
    …همه بچه های هم کلاسی و هم رشته به دنبال کنکور دوباره هستن .
    ..نیا خودتو بدبخت نکن ‌‌
    …اگر هم کاری می خایی نابودت کنه و مدام ذهنت درگیر باشه خیلی خوبه همینو انتخاب ‌کن ..
    درس شم جوریه که استادهای فیزیوتراپی و اورتپدی بخشی واحدا رو توضیح می دن که از کاردرمانی متنفرن اعصاب تو نابود می کنن هرچند بخدا با توجه به شرایط الان فیزیوتراپی ، قطعا کاردرمانی از اون بهتره و مریض ها و پزشکا هم از کاردرمانی راضی ترن ….اما یادت باشه کلن سمت توانبخشی نیا
    فضای مصموم و عقده ای داره استادش همه شون حسود و عقده ای اند .. محیط کارشم همین جوریه
    درس سخت کار سخت
    درآمد ۴ تا ۱۳
    این وظیفه ام بود بگم حالا خود دانید

    • رامین محمدی گفته:

      دوست عزیز سلام، وقت به خیر،
      اصلا فضای رشته به این تیره و تاری که شما میفرمایید نیست.
      شما هنوز وارد محیط کار نشدید و صرفا در حال کسب علم هستید. به نظرم به جای مشغول کردن ذهنتان به درآمد رشته و اوضاع داخل کلینیک ها که بعد از ۱۱ سال کار و ۹ سال مدیریت کلینیک کاملا نظرات شمارو رد می کنم؛ بهتره تمرکزتون رو روی اسمی که الان دارید بزارید( دانشجو) دنبال بالا بردن پایه‌های علمی خودتون باشید.
      همه رشته‌های علوم پزشکی سخت هستن چون با پیچیده‌ترین موجود روی زمین سر وکار دارن.
      حضور در این رشته‌ها علاقه میخواد و از خودگذشتگی به دنبال اینها موارد دیگه مثل درآمد و چایگاه اجتماعی و … هم ظاهر میشه.
      موفق باشید

  27. زهرا گفته:

    سلام ببخشید آقای محمدی خوشحال میشم منم راهنمایی کنید من لیسانس کاردرمانی دارم یک سال هم هست که کار میکنم ولی اصلا علاقه ای به این رشته ندارم شما میتونین راهنمایی کنین چیکار میشه کرد علاقه به کار دولتی و حقوق مشخص و کار تو تایم صبح دارم نمیدونم ارشد چه رشته ای بگیرم یا دوباره کنکور بدم لیسانس بخونم یا همین رشته رو خارج از کشور ادامه بدم ضمن اینکه درآمد رشته هم برام کم هست برای اینکه به ده برسه خیلی تلاش باید کرد

    • رامین محمدی گفته:

      سلام و عرض ادب خدمت شمار همکار گرامی
      شما میتونید طرح نیروی انسانی در سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت بردارید که کار اداری هست و مناسب با شرایط شما.
      اما در مورد ادامه تحصیل و یا شرکت در کنکور مجدد به فاکتورهای مختلفی بستگی داره که در صورت سوالتون بهش اشاره‌ای نکردید.
      بهتره باید یک مشاور شغلی هم در این مورد مشورت کنید.
      موفق باشید.

  28. سبحان گفته:

    سلام آقای محمدی ممنون بابت مقاله خوب و جوابدهی به دوستان هموطن من امسال کنکور دادم و با رتبه ۲۵۰۰ منطقه ۳ متاسفانه پزشکی و دارو قبول نشدم ولی کاردرمانی همدان قبول شده ام و در یک شهر کوچک زندگی میکنم و در این دو سال تعداد زیادی از شهر ما برای این رشته قبول شده اند میخواستم نظر شما را در مورد ثبت نام بدونم با توجه به سابقه کاری که نوشته اید آیا برم یا دوباره کنکور بدم و اگه کارنامه سبز بیاید احتمال قبولی در دامپزشکی تهران را هم دارم یا در دام ثبت نام کنم

    • رامین محمدی گفته:

      با سلام خدمت شما دوست گرامی
      انتخاب رشته کاردرمانی و یا دامپزشکی تماما به روحیات و شخیصت و علایق شما بستگی دارد!
      لطفا با در نظر گرفتن ویژگی‌های شغلی مورد نیاز برای هر کدام از این رشته‌ها و مشورت با یک مشاور شغلی و همچنین مراجعه حضوری به محل کار همکاران کاردرمانگر و دامپزشک اقدام به انتخاب کنید.
      با آرزوی موفقیت برای شما.

  29. سبحان گفته:

    سلام آقای محمدی بابت مقاله خوب و جواب دهی به دوستان هم وطن بسیار سپاسگزارم من امسال با رتبه ۲۵۰۰ منطقه ۳ برای پزشکی و دارو قبول نشدم ولی برای کاردرمانی همدان قبول شدم با توجه به اینکه در یک شهر کوچک زندگی میکنم و این یکی دو سال تعداد زیادی از همشهری‌ من برای این رشته قبول شده اند و فارغ‌التحصیل هم داریم با توجه به سابقه کاری که فرموده ای آیا در این رشته ثبت نام کنم یا با کارنامه سبز به دامپزشکی برم یا ترجیح می‌دهید دوباره کنکور بدم

    • رامین محمدی گفته:

      سلام
      از باب علاقه من نمیتونم بین دو رشته به شما پیشنهاد بدم چون بحث شخصی و علاقست.
      اما از باب اینکه آیا با وجود چند کاردرمانگر در شهرتون شما میتونید آینده کاری داشته باشید یا نه، رشته کاردرمانی در حال رشده و امکان اینده شغلی بهتر براش فراهمه.

  30. فری گفته:

    سلام خسته نباشید من توی ی کلینیک فیزیوتراپی کار میکنم اپراتور دستگاه هستم.علاقه زیادی به کار فیزیوترتپی و کاردرمانی دارم تصمیم گرفتم کاردرمانی بخونم.دانشگاه پیام نور این رشته رو داره؟؟

  31. مهدی گفته:

    سلام. وقت بخیر.
    سوال اولم اینه که آیا دانشگاه های آزاد هم پذیرش این رشته رو دارن؟
    سوال دوم اینکه من علاقه ام به فیزیوتراپی هستش. میتونم کاردرمانی بخونم و برای کارشناسی ارشد رشته ی فیزیوتراپی رو بخونم؟

    • رامین محمدی گفته:

      سلام وعرض ادب
      پاسخ سوال اول:
      خیر، فقط وزارت بهداشت این رشته رو داره
      پاسخ سوال دوم:
      خیر، صرفا کارشناسان رشته فیزیوتراپی میتونن ارشد اون رشته رو شرکت کنن

  32. مریم گفته:

    سلام.من میخواستم راهنماییم کنید ک رشته کاردرمانی بهتر هست یا شنوایی؟از نظر حیطه کاری هر دو رو کاملا تحقیق کردم و میشناسم.و الان واقعیت امر برام درآمدش مهمه چون من یکبار رشته دیگه ای رو خوندم والان میخوام انتخابم از همه لحاظ دقیق باشه

  33. مریم گفته:

    ببخشید برای کاردرمانی ارزش داره از دانشگاه زنجان انتقالی بگیرم ب اهواز بخاطر سطح دانشگاهی یا نه؟
    واقعا زنجان از نظر آموزشی و یادگیری ضعیف هستند؟

  34. امیررضا گفته:

    سلام خسته نباشید من سال پیش و امسال این رشته رو آوردم اما مرددم، بشخصه کار درمانی که جسم و بدن درگیر باشه رو دوست دارم اما بخش مربوط به روان درمانی رو بسیار کمتر، به نظر شما میتونه این رشته مناسب باشه برای من؟
    و اینکه کدوم بعد این رشته بولدتر هست بخش جسمی یا بخش روان؟
    و اگر میشه چشم انداز این رشته رو برای مهاجرت کاری مثلا در حدود ۶ الی ۷ ساله دیگه بگید و کدوم کشور ها بیشتر به این رشته بها میدن؟

  35. ش .ع‌ گفته:

    سلام وقت بخیر من ۲۹ سالمه تازه این رشته قبول شدم
    انقد میگن این رشته کار سنگین داره ترسیدم‌
    بخصوص ک خانم هستم
    ایا این رشته مناسب من نیس؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *