تاخیر حرکتی در کودک ده ماهه

پرسش و پاسخدسته بندی: تاخیر حرکتیتاخیر حرکتی در کودک ده ماهه
رامین محمدی عضو سایت 5 سال قبل

تاخیر حرکتی در کودک ده ماهه 

سلام

خسته نباشید

من دخترم نه ماه و بیست و نه روز دارد و از ۶ ماهگی فهمیدم مثل بچه های حتی ۳ ماه کوچک تر از خودش رفتار نمیکنه و از ۷ ماهگی کاردرمانی میبرمش متاسفانه ۲۰ روز خوردش به عید!

دختر من حتی اصلا اسباب بازی دستش نمی‌گرفت که ببره داخل دهانش یا حتی توجهی نمیکرد. الان خداروشکر دستش میگیره داخل دهان میبره ولی پرت میکنه زمین مشغول نمیشه با اسباب بازی هاش.

آوا سازیشم ۱ ماهه شروع کرده و کلمه ما دا با نمیگه، فقط میگه أخ که بترسونه! 

دست میزنه، یالا میکنه، ولی سرشو به معنای نه تکون نمیده یا اشاره نمیکنه و یه کوچولو میشینه با کمک دستاش بعد با غر سرشو به عقب پرت میکنه و اصلا پا نگرفته رو پاهاش واینمیسته؛ چهار دست پا هم نمیره فقط غلت میخوره.  جدبدا یاد گرفته دهنشو میزنه زمین باسنشو میده بالا حالتی میخواد بره ولی نمیتونه.

من خیلی براش حرف میزنم شعر میخونم ولی اصلا تقلید نمیکنه.

1 پاسخ
رامین محمدی عضو سایت 5 سال قبل

با سلام خدمت شما والد گرامی
با توجه به مواردی که فرمودید به نظر میرسه کودک شما یک تاخیر بین سه تا چهارماهه رو تجربه می‌کنه ولی با توجه به پاسخ مناسبی که به کاردرمانی داده زیاد جای نگرانی نیست.
دو تا مسئله در سوال شما وجود داره که نظر من رو جلب کرد:

  • یکی اینکه شما خیلی کودک رو به سن واقعیش مقایسه می‌کنید و از اون انتظارات زیادی دارید! و این مسئله ممکنه باعث بشه فشار زیادی رو به کودک بیارید که براش مضره، مثل همین موردی که میفرمایید به حالت نشسته میارید اما کودک دوست نداره! اگر کودک شما نشستن رو دوست نداره پس هنوز بدنش امادگی پذیرش این وضعیت رو نداره و اگر به حالت نشسته بیاریدش به ستون فقرات ناحیه کمرش فشار میاد و آسیب‌هایی رو متوجه محدوده لگن و کمرش می‌کنه که درمراحل بعدی رشدش مشکلاتی رو ایجاد می‌کنه. پس لطفا تا کاردرمانگر کودکتون اجازه تمرین وضعیتی رو نداده خودتون سرخود کاری رو انجام ندید!!!
  • مسئله دوم اینه که کودک شما علاقه زیادی به استفاده از دستاش نداره که این مسئله باید مورد توجه قرار بگیره. اینکه میفرمایید به تازگی شروع کرده دست رو به دهن میبره و در وضعیت دمر بدون استفاده از دستها با تکیه گاه کردن صورتش سعی در اومدن به وضعیت چهاردست و پا داره کمی جای توجه داره.
  • سعی کنید که با بستن وسایل سبک مثل جغجغه، و نوارهای رنگی به دستش توجهش رو بیشتر به دستش منعطف کنید. وسایل کوچکی و سبکی که راحت قابل گرفتن باشن و بردنشون به دهن خطری براش ایجاد نمیکنه رو در اختیارش قرار بدید.
  • کمکش کنید با دستاش پاهاش رو لمس کنه و با دستاش پاهاش رو بگیره و حتی با کمک دستها پاها رو به دهن ببره اما مجبورش نکنید!
  • در وضعیت دمر زیاد قرارش بدید و سعی کنید در این وضعیت وزنش رو روی یک سمت بدنش بندازه و سمت دیگه رو برای بازی آزاد کنه.
  • و مسئله آخر اینکه ارتباط تنگاتنگی با کاردرمانگرش داشته باشید و هرکاری که قصد انجامش در منزل رو دارید با ایشون هماهنگ کنید.

با احترام

محمدی

در صورتی که نیاز به مشاوره آنلاین با آقای رامین محمدی دارید از طریق لینک زیر با ما در تماس باشید:
تماس با ما