راه نرفتن کودک یک ساله و نیاز به کاردرمانی

پرسش و پاسخدسته بندی: تاخیر حرکتیراه نرفتن کودک یک ساله و نیاز به کاردرمانی
رامین محمدی عضو سایت 5 سال قبل

راه نرفتن کودک یک ساله و نیاز به کاردرمانی 

با سلام خدمت کاردرمانگر محترم

دخترم یک سالش هست هنوز راه نیفتاده چهار دست و پا نمیره سینه خیز به صورت عقب میره به موقع گردن گرفت در شش ماهگی نشست از نظر هوش هیچ مشکلی نداره آیا نیاز به کار درمانی داره یا باید صبر کنم ؟

1 پاسخ
رامین محمدی عضو سایت 5 سال قبل

با سلام خدمت شما والد گرامی
با توجه به اطلاعات اندکی که فرمودید مواردی رو در زیر خدمتتون عرض می‌کنم:
کودکان بنا به دو عامل ژنتیک و محیط زندگیشون سن‌های متفاوتی رو در رشد حرکتی خودشون نشون میدن اما این تفاوت نباید از میانگین نرمال کودکان اون جامعه بیشتر یا کمتر باشه.
کودکان تا سن ۱۸ ماهگی اگر شروع به راه رفتن بکنن در محدوده نرمال قرار دارن و جای نگرانی نیست.
پس تا اینجای بحث کودک شما هنوز برای راه رفتن فرصت داره.
اما در صحبتهاتون نکته‌ای گفتید که کودکتون در سن شش ماهگی نشسته که نشونه خوبیه هرچند که بعید میدونم الگوی نشستنش درست بوده باشه چون یک مقدار برای نشستن صحیح و بدون تکیه‌گاه شش ماهگی زوده اما باز نشونه خوبیه اما از الگوهای بعد از شش ماهگی مواردی رو کسب نکرده!
در بعضی از کودکان برای سینه‌خیز رفتن کودک ابتدا به سمت عقب سینه‌خیز میره بعد رو به جلو و این مورد هم جای نگرانی نیست مگر اینکه در ویزیت حضوری الگوی رو به عقب رفتنش غیر نرمال باشه.
با توجه به موارد گفته شده کودک شما جزو موارد تاخیر حرکتی محسوب میشه و این مسئله نیاز به مداخله تیم درمانی داره تا اگر فقط تاخیر است جبران شود و علت این تاخیر مشخص شود، اما مشکل دلبندتون حاد نیست!
پس با جمع‌بندی بحث دو اقدام لازم است شما انجام دهید:
۱. هرچه سریعتر به یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودک مراجعه کنید تا کودکتون ویزیت بشه.
۲. اگر متخصص بعد از ویزیت تشخیص داد که نیاز به کاردرمانی داره در اسرع وقت به کاردرمانگر مراجعه کنید و درمان توانبخشی رو با جدیت پیگیری کنید تا انشاالله تاخیر به وجود آمده جبران شود.

دوتا پیشنهاد هم براتون دارم، اول اینکه اگر کودکتون تشخیص تاخیر حرکتی یا تشخیص هر بیماری دیگری رو گرفت که باعث تاخیر حرکتی و رشدی شده، توصیه می‌کنم کتاب کودک توانمند من که نوشته خود بنده هست و تمام تجربیاتم رو در اول بیان کردم مطالعه کنید. پیشنهاد دومم هم یکی از جامع‌ترین مقالات سایت ما هست که چهار مرحله اصلی رشد حرکتی کودکان رو در اون بیان کردم و شامل بیش از ۵۰ دقیقه فیلم رایگان هست. برای دسترسی به این موارد می‌تونید روی لینک‌های زیر کلیک کنید.

 

چهار مرحله رشد حرکتی کودک در یک سال اول زندگی