تاخیر حرکتی کودک یک ساله

پرسش و پاسخدسته بندی: تاخیر حرکتیتاخیر حرکتی کودک یک ساله
Mahsa 5 سال قبل

تاخیر حرکتی کودک یک ساله 

بچه من یک سالشه سی پی هست ولی نوعشو نمیدونم چون ام ار ای نگرفتم .

 الان نشستن گرفته ولی همش خم میشه به طرف جلو و یا سمت چپش و غلت زدنش به سمت چپ هست.

حالت چهاردست و پا با کمک خودم می‌گیره ولی نمیره هنوز.

برا کمک به چهاردست و پا چکار کنم؟ و چکار کنم خم نشه به جلو یا سمت چپ؟ ازنظر هوشیاری خوبه؛ کلمه دده میگه از دستاش استفاده می‌کنه ولی نمی‌تونه رو دستاش بلند بشه و وزن بندازه.

1 پاسخ
رامین محمدی عضو سایت 5 سال قبل

با سلام خدمت شما والد گرامی

با توجه به اطلاعاتی که فرمودید فرزند شما هم در حرکت و هم در رشد گفتار و زبان تاخیر داره و نیاز به خدمات گفتاردرمانی و کاردرمانی داره.

سعی کنید که از خدمات هر دو تخصص استفاده کافی رو ببرید و خودتون هم در فرایند درمان نقش فعالی رو ایفا کنید تا جلوی پیشرفت شکل کودک گرفته و تاخیر به وجود اومده تا جای ممکن جبران بشه. بهتره که حتما کودکتون تحت نظر یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودک باشه تا نوع فلج مغزییش مشخص بشه( هرچند که کاردرمانگر هم در این زمینه می‌تونن کمک شما باشن) و اگر نیاز به درمان دارویی و یا اقدامات دیگر پزشکی داره براش انجام بشه. لطفا فرایند توانبخشی رو به صورت منظم و پیوسته انجام بدید و به حرف اطرافیان هم در مورد کودکتون اهمیت زیادی ندید و در مورد مشکل کودکتون بیشتر با تیم درمانش مشورت کنید و به افراد غیر متخصص اعتماد نکنید.

در این زمینه به شما توصیه می‌کنم که کتاب کودک توانمند من که نوشته خود بنده هست و در همین سایت هم عرضه میشه رومطالعه بفرمایید.

اما در مورد اینکه کودکتون نشستن درستی نداره و به طرفین خم میشه نشون دهنده اینه که بدنش امادگی حفظ وضعیت نشسته رو نداره و عضلات و حواس دیگه‌اس امادگی کسب تعادل نشسته رو ندارن. معمولا در این کودکان مراحل قبل از نشسته به درستی کسب نشده و باید در این برهه از رشد کودک وقت بیشتری از درمان منزل و جلسات درمانی صرف کسب اون مراحل بشه.

در این زمینه توصیه می‌کنم به پنج فیلمی که در قسمت آموزش‌های رایگان ما در مورد بوبت جدید وجود داره مراجعه کنید و اونها رو مشاهده کنید تا منظور من رو بهتر متوجه بشید. برای چهار دست و پا هم لازم هست که کودک عضلات پشتش به اندازه کافی قوی شده باشه و همچنین عضلات کمربند شانه‌ای( شامل کتف و شانه و بازوها) و همچنین کمربند لگنی( شامل عضلات ناحیه کمر و باسن و ابتدای ران) به قدرت و هماهنگی اناقباضی کافی رسیده باشن و علاوه براون کودک بتونه روی دستهاش به درستی وزت بندازه و آرنجش قفل بشه و انگشتانش برای تحمل وزن باز بشه.

در نهایت باید کنترل سر و گردن خوبی داشته باشه تا بتونه در حفظ وضعیت چهار دست و پا بهش کمک بکنه. پیشنهادم اینه که اکثر بازیهای کودکتون رو در وضعیت دمر طراحی کنید و کمی بالاتر از سطح سرش در این وضعیت در اختیارش بزارید تا با انگیزه بازی با اونها سرو گردن و دستها رو در وضعیتی قرار بده که کم‌کم به وضعیت چهار دست و پا بیاد اما برای این کار مجبورش نکنید و بیشتر سعی کنید که محیط رو برای این کار طراحی کنید تا خود کودک اقدام کننده باشه و شما نقش کمکی رو داشته باشید.

با توجه به اطلاعات محدودی که فرمودید در همین حد میشه نظر داد و و اطلاعات و مشاوره‌های بیشتر با ویزیت حضوری و دیدن کودک در بالین ممکن خواهد بود. امیدوارم که پاسخ ما به شما کمک کافی رو کرده باشه.

مطالعه کتاب کودک توانمند من رو فراموش نکنید. <