کلینیک توانبخشی و کاردرمانی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلینیک توانبخشی اصولی

کلینیک توانبخشی و کاردرمانی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

در مقاله قبلی در مورد شش ویژگی یک کلینیک کاردرمانی مجهز و اصولی صحبت کردیم با کلیک بر روی دکمه زیر می‌تونید به بخش اول مقاله دسترسی پیدا کنید:

کلینیک توانبخشی و کاردرمانی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟(بخش اول)

در این مقاله به ادامه بررسی این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

۷. برخورد مناسب با ارباب رجوع
در قسمت‌های مختلف این کتاب بیان شد که افراد و خانواده‌های مراجعه‌کننده به کلینیک‌های کاردرمانی تحت فشارهای مختلف هستند، بنابراین تمام پرسنل یک کلینیک درمانی باید در جریان وضعیت خاص ارباب رجوعان باشند و در موقعیت‌های مختلف ارتباط محترمانه و در عین حال صمیمانه‌ای با مراجعان داشته باشند.

۸. نظم در ارائه سرویس
استمرار، نظم و پیگیری از شاخص‌های نتیجه گرفتن در فرایند توانبخشی است. در مورد این موضوع می‌توان موارد ذیل را مدنظر داشت:
الف. وقت‌دهی منظم و با انعطاف

ب. حضور منظم و به موقع درمانگران در زمان‌های تعیین‌شده کلینیک
ج. اطلاع‌رسانی به موقع در مورد تعطیلات
د. احترام به وقت ارباب‌رجوع
از جمله مواردی هستند که می‌تواند نشان‌دهنده نظم در یک کلینیک توانبخشی باشد.

۹. استفاده از فضای مجازی یک فرصت بی‌بدیل
در زندگی امروزی نمی‌توان تاثیر و نفوذ فضای مجازی در بین اقشار مختلف جامعه را نادیده گرفت. وجود این فضا علی‌رغم معایب، می‌تواند فرصت مناسبی برای اطلاع‌رسانی و ارائه آموزش‌های مختلف به خانواده‌ها و مراجعان کلینیک‌های توانبخشی باشد. در واقع می‌توان استفاده درست و مناسب از ظرفیت‌های فضای مجازی برای توانمند ساختن مراجعان و خانواده‌های آنها را جزو ملاک‌های یک کلینیک توانبخشی خوب در نظر گرفت.
۱۰. یک وقت طلایی برای آموزش خانواده
یکی از اوقات مرده و بلا استفاده خانواده‌های مراجعه‌کننده به کلینیک‌های کاردرمانی، زمانی است که کودک در اتاق درمان قرار دارد و والدین پشت در اتاق درمان منتظر تمام شدن برنامه‌درمانی هستند.

این زمان‌ها بهترین زمان‌هایی است که می‌توان از طُرق مختلف برنامه‌های‌آموزشی را برای خانواده‌ها اجرا کرد. یک کلینیک توانبخشی خوب به استفاده مناسب از این زمان‌های مرده فکر کرده‌است و برای آنها در حد توان برنامه‌های آموزشی و محتواهای آموزشی تهیه‌ و‌تولید کرده‌است.
محتواها می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله پرورش کودک، مسائل تربیتی، موارد مربوط به انجام برنامه‌های درمانی کودک در منزل همانند نحوه استحمام، نحوه غذا دادن به کودک و موارد مشابه باشد. همچنین تنوع این محتواها می‌تواند برای سلایق مختلف فرصت استفاده را به وجود آورد. به عنوان مثال این آموزش‌ها می‌توانند در قالب ویدئو، یا محتواهای متنی مانند کتاب، جزوه، بروشور و موارد مشابه باشد.

۱۱. آرام بودن فضای کلینیک
اکثر کودکانی که به کلینیک‌های کاردرمانی مراجعه می‌کنند از درجات مختلفی از مشکلات توجه‌و‌تمرکز رنج می‌برند و از سوی دیگر در کُل توجه کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است.

همین مسئله اهمیت آرام بودن فضای کلینیک را از نظر کاهش محرک‌های صوتی و بینایی و دیگر محرک‌های حسی نشان می‌دهد. بعضی از مواقع درمانگر زمان زیادی را صرف فراهم کردن فضای مناسب برای افزایش تمرکز کودک می‌کند، اما وجود یک محرک اضافی در انجام فعالیت‌های درمانی اختلال ایجاد می‌کند.
گاها در کلینیک از والدین خواهش می‌کنیم که در زمان حضور در قسمت پذیرش به حفظ سکوت و آرامش اتاق درمان کمک کنند و غیر از موارد ضروری از صحبت کردن با سایر والدین و یا پرسنل کلینیک خودداری کنند. این مسئله نباید برای این والدین ناراحتی به وجود بیاورد، زیرا تمام تلاش‌ها در این شرایط برای افزایش بهره‌وری جلسه درمان است.

۱۲. ایجاد محدودیت!
فرایند توانبخشی قطعاً برای نتیجه گرفتن نیاز به نظم دارد. گاهی والدین اهمیت این مسئله را به خوبی درک نمی‌کنند. کلینیک‌های توانبخشی باید به عنوان یک عامل تسهیل‌کننده در جهت حفظ نظم حضور در جلسات کاردرمانی، محدودیت‌هایی را برای تعداد غیبت‌های مراجعان در نظر بگیرند.
شاید در ابتدا عنوان کردن این مسئله به عنوان یک نقطه قوت کمی غیرمنطقی به نظر برسد؛ اما تجربه نشان داده است که خود خانواده‌ها بعد از این که پیشرفت کودک و حصول نتیجه را با حضور منظم در جلسات درمانی مشاهده کردند، لزوم این سخت‌گیری‌ها را به خوبی درک کرده و همکاری مناسب را با واحد پذیرش و هماهنگی خواهند داشت.

۱۳. ارتباط با سایر اعضای‌ تیم درمان در خارج از مرکز
کودکانی که از خدمات کاردرمانی استفاده می‌کنند توسط پزشک به این کلینیک‌ها ارجاع داده می‌شوند. گاهی در فرایند درمان لازم است که کودک تحت نظر متخصصان دیگری نیز قرار بگیرد.

کاردرمانگر به محض احساس نیاز براساس مستندات جلسه درمان یا گزارش خانواده ارجاع لازم را مدنظر قرار می‌دهد؛ اما باید کلینیک با سایر متخصصان کارکشته و مجرب سطح منطقه آشنا باشد تا بتواند ارجاع مناسبی داشته باشد و از اتلاف وقت و هزینه خانواده جلوگیری کند.
خانواده‌ها به دلیل ارتباط طولانی با کاردرمانگر‌ها به آنها اعتماد زیادی دارند و در این‌گونه موارد از مشاوره آنها برای ارجاع و بهره‌مندی از خدمات متخصصین سطح منطقه استفاده می‌کنند. پس یک کلینیک توانبخشی خوب، ارتباط مناسبی با سایر تخصص‌های درمان سطح منطقه دارد.
در مورد ویژگی‌های یک کلینیک مناسب می‌توان موارد بسیار دیگری را هم مطرح کرد اما شاید اهمیت آنها به اندازه مواردِ گفته‌شده نباشد و در مواقعی بیان آنها خانواده‌ها را دچار حساسیت بیش از حد کند و به حاشیه ببرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *