۱۳ نکته برای خرید اسباب‌بازی مناسب

۱۳-نکته-برای-خرید-اسباب‌بازی-مناسب-از-دید-یک-کاردرمانگر

 

 

فهرست مطالب

 

 

 

۱۳ نکته برای خرید اسباب‌بازی مناسب

۱۳ نکته برای خرید اسباب‌بازی مناسب برای کودکان سالم و کودکان دارای مشکلات رشدی از دید متخصصان کاردرمانی 

مدت زیادی بود که قصد داشتم در مورد این مسئله مطلبی رو برای خانواده‌های عزیز تهیه کنم، اما فرصتش دست نمی‌داد. مقاله زیر رو از سایت انجمن کاردرمانی آمریکا دانلود و ترجمه کردم. امیدوارم که مفید باشه، لطفا اگر مقاله رو دوست داشتید در انتها نظراتتون رو برای ما بنویسید یا با دادن امتیاز به مقاله در پایان همین صفحه مارو از سلیقه خودتون در مورد محتواهای تولید مطلع کنید.

چک لیست خرید اسباب‌بازی

بازی یک کار مهم برای کودکان است.
در خلال بازی کودک در مورد دنیای اطراف، و خودش یاد می ‌گیرد. اسباب‌بازی‌ها ابزار بازی هستند. اسباب‌بازی منا‌سب می‌تواند حس کنجکاوی، خلاقیت و تخیل کودک را برانگیزد. اسباب‌بازی‌ها همچنین می‌توانند در بازی، به منظور( با قصد) رشد جسمی، ذهنی و اجتماعی کودک مورد استفاده قرار گیرند.

متخصصان کاردرمانی در زمینه افزایش مشارکت در فعالیت‌ها، از جمله فعالیت بازی مهارت بالایی دارند. چک لیست زیر توسط متخصصان کاردرمانی برای کمک به شما در جهت انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودکتان تهیه شده است؛ که به وسیله آن کودکتان در خلال بازی علاوه بر یادگیری و لذت، رشد هم بکند.
اگر شما به تعداد زیادی از سوالات زیر پاسخ مثبت دادید می‌توانید مطمئن باشید که اسباب‌بازی که انتخاب کرده‌اید به شکل فزاینده‌ای به رشد کودکتان کمک می‌کند و ارزش هزینه کردن را دارد.

۱. آیا اسباب بازی ایمن و برای سن کودک مناسب است؟ 

به سن پیشنهادی روی بسته اسباب‌بازی نگاه کنید! اگر سن پیشنهادی خیلی کمتر از سن کودک شما باشد ممکن است کودک در بازی با آن حوصله‌اش زود سر برود! اگر سن پیشنهادی خیلی بالاتر از سن کودک شما باشد ممکن است در بازی با آن ناکام بماند و دچار سرخوردگی شود. همچنین ممکن است به علت داشتن قطعات کوچک احتمال بلعیده شدن و خفگی را به همراه داشته باشد!!! 

بسیار مهم است که شما در قسمت سن، با حدود رشد سن عقلی کودکتان آشنا باشید. ممکن است کودک شما سه سال سن داشته باشد(سن تقویمی)؛ اما از لحاظ سن رشد عقلی و مهارتی در حدود یک سالگی باشد. در این مورد متخصصان توانبخشی بالاخص کاردرمانگر و گفتاردرمانگران کودکتان می‌توانند به شما کمک کنند و حدود سن کودک را به شما بگویند. انتخاب اسباب‌بازی شما باید براساس سن عقلی کودک باشد، نه سن تقویمی او!

 

۲. آیا اسباب‌بازی بادوام است؟ 

آیا قابل شستشو است؟

آیا بعد از چند ماه استفاده مداوم همچنان کار می‌کند؟!

اگر قطعه‌ای از آن خراب شود آیا هزینه تعویض آن زیاد است؟ 

کودکان در شکستن اسباب‌بازی‌ها برای کشف ماهیت آنها و نحوه کارکردشان، تخصص دارند. پس شما هم در خرید اسباب‌بازی‌های بادوام تخصص خودتان را بیشتر کنید!!!

۳. آیا اسباب بازی با بیش از یک شیوه قابل بازی کردن است؟ 

اسباب بازی‌هایی که امکانات نامحدودی را ارائه می‌دهند می‌توانند خلاقیت فرزند شما را ارتقا دهند. مکعب‌ها می‌توانند به شکل برج و دیوار ساخته شوند، بیفتند و خراب شوند، کنار همدیگه به شکل قطار چیده شوند، روی کاغذ به شکل میدان کنار هم قرار بگیرند. همچنین می‌توانند به شکل غذا بازی در آشپزخانه استفاده شوند! یک جعبه شن می‌تواند کودکان را به حفاری، ریختن و ساختن قلعه دعوت کنه!!! 

۴. آیا اسباب بازی چند حس را درگیر خود می‌کند؟ 

اسباب بازی‌هایی که چند رنگ هستند، صدا و نور دارند و بافت‌های مختلفی هم دارند(تحریک حس لامسه) و حرکت هم می‌کنند می‌توانند توجه کودک را جلب کنند. این نوع از اسباب‌بازی‌ها معمولا به راحتی قابل استفاده هستند، کودک را به روش‌های جدیدی از بازی تشویق می‌کند و کودک برای مدت طولا‌تری بدون اینکه خسته شود به بازی مشغول می‌شود.

البته برای کودکانی که تشنج دارند و برای آن تحت درمان هستند، ریسک نکنید.

اسباب‌بازی‌های با نورهای زیاد و چرخان تهیه نکنید. این اسباب‌بازی‌ها ممکن است خودش علتی برای تشنج مجدد کودک باشد. در این مورد حتما با کاردرمانگر کودک خود مشورت کنید. 

۵. آیا اسباب‌بازی در بیش از یک مکان قابل استفاده است؟ 

اسباب‌بازی‌هایی که در قابل حمل و نگهداری هستند این امکان را فراهم می‌کنند که در جاهای مختلف بتوان از آنها استفاده کرد. مداد شمعی و ماژیک‌ها و نوشتن روی تخته وایت برد از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در مسافرت و یا رستوران هستند و باعث افزایش مهارت‌های نقاشی و نوشتن کودکان میشن.

۶. آیا اسباب‌بازی در بیش از یک وضعیت‌بدنی قابل استفاده است؟ 

آیا کودک می‌تواند با اسباب‌بازی در وضعیت‌های مختلف مانند نشسته، ایستاده، خوابیده به شکم یا به پهلو بازی کند؟
مثلا حلقه‌های پلاستیکی(برج هوش) که وزن سبکی هم دارند تقریبا در هر وضعیتی قابل استفاده و بازی کردن هستند.

۷. آیا اسباب‌بازی هر دو دست را درگیر می‌کند؟ 

اسباب‌بازی‌هایی که نیاز به استفاده از هر دو دست دارند هماهنگی حرکتی را بهبود می‌دهند!

کودکان در آینده به مهارت‌های دو دستی نیاز دارند. شروع استفاده از هر دو دست از سنین پایین به رشد این مهارت‌ها کمک شایانی می‌کند. از جمله مهارت‌های دو دستی می‌توان به قیچی کردن، باز و بسته کردن بند کفش، باز و بستن زیپ و دکمه‌های لباس و … اشاره کرد. 

۸. آیا اسباب‌بازی دارای قطعات متحرک، دکمه و چرخ دنده است یا خیر؟ 

اسباب‌‌بازی‌هایی که به روش‌های مختلف انگشتان و دست را درگیر می‌کنند به رشد عضلات کوچک کمک می‌کنند. آنها همچنین موجب تقویت هماهنگی‌های لازم برای نوشتن، محاسبه کردن، شمردن سکه‌ها و موارد مشابه می‌شوند.
به عنوان مثال کارت‌های مفاهیم، لگوها و پازل‌ها.

هشدار: حتما اسباب بازی‌ها را از لحاظ امنیت و بی‌خطر بودن بررسی کنید، زیرا قطعات کوچک و قابل جداشدن خطر بلعیده شدن و خفگی را دارند.

۹. آیا اسباب بازی کودک را به حرکت و فعالیت تشویق می‌کند؟ 

اسباب‌بازی‌هایی که این امکان را به کودک می‌دهند که از پاها و بازوهایش استفاده کند، به قوی شدن عضلات بزرگ بدن کمک می‌کنند. آنها همچنین به ایجاد هماهنگی لازم برای گرفتن، پرتاب کردن، لگد زدن، دویدن، پریدن و بالا رفتن کمک می‌کنند.
به عنوان مثال: انواع توپ‌ها، دوچرخه، اسباب‌بازی‌هایی که قابلیت رانده شدن دارند، مجموعه طناب بازی و مجموعه‌های شوت کردن و گرفتن!

۱۰. آیا اسباب‌بازی کودک رو به فکر کردن و حل مسئله تشویق می‌کنه؟  

منظور اسباب‌بازی‌هاییه که امکان حل مسئله و کامل کردن یک سری مراحل رو طبق دستورالعمل مشخص فراهم می‌کنن. همچنین امکان فیدبک دادن از سوی والدین رو دارن.
مثال:
برای نوزادان و کودکان نوپا دسته‌بندی‌کردن‌ها و پازل‌ها و اسباب‌بازی‌های علت و معلولی( مثل انواع وسایل موزیکال که با فشار دادن یک دکمه صدایی تولید می‌شود).

برای کودکان بزرگتر بازی‌های رومیزی، کیت‌های علمی و کیت‌های آشپزی ممکن است شرایطی را برای تمرین مهارت‌های تفکر و حل مسئله به شیوه‌ای جذاب و هیجان انگیز فراهم کند.
 

۱۱. آیا اسباب‌بازی شرایطی را برای بهبود ارتباطات و تعاملات بین فردی فراهم می‌کند؟ 

اسباب‌بازی‌هایی که کودک رو به انجام بازی‌های نمایشی و تصویرسازی ذهنی تشویق می‌کنن به کودک اجازه میدن که مهارت‌های اجتماعیش شکل بگیره. همچنین کودک می‌تونه تلاش بکنه که رفتارهای جدیدی رو از خودش نشون بده.
مثال:
بازی‌هایی مثل پوشیدن لباس‌های محلی، تئاتر، کیت‌های آشپزخانه، نیمکت‌های شامل ابزار و کارهای فنی کودکانه و عروسک‌های انگشتی به کودکان کمک‌های زیادی رو می‌کنند. از جمله آنها می‌توان به افزایش مهارت‌های همکاری، گفت و گو و مذاکره و درخواست کمک کردن اشاره کرد.

۱۲. آیا اسباب‌بازی جذاب است؟ 

به رنگ، شکل و محبوبیت اسباب‌بازی دقت کنید. آیا اسباب‌بازی به گونه‌ای است که کودک شما تمایل داشته باشد مدت طولانی با آن بازی کند؟ برای کودکان بزرگتر، شما ممکن است اسباب‌بازی را انتخاب کنید که کودک آنها را نزد دوست خود دیده است و آن را دوست داشته است! 

۱۳. آیا اسباب بازی ارزش هزینه کردن را دارد؟ 

بعضی از اسباب بازی‌ها شامل مواردی هستند که شما قبلا در منزل آنها را دارید. پس نیازی به هزینه کردن بیشتر برای آنها نیست. پس حتما به این مورد توجه کنید که خرید جدید شامل ایجاد یا تمرین مهارت‌های جدیدی باشد. مواردی شما قبلا در منزل مشابه آنها را نداشته‌اید.

پس حتما به این مورد توجه کنید که خرید جدید شامل ایجاد یا تمرین مهارت‌های جدیدی باشد. مواردی که شما قبلا در منزل مشابه آنها را نداشته‌اید. 

اسباب‌بازی درست می‌تواند به رشد کودک کمک کند و باعث شکل‌گیری اعتمادبنفس در کودک شود. درحالی که برای او خوشایند است و حالت بازی‌گونه هم دارد. متخصصان کاردرمانی در زمینه بررسی نقاط قوت و نیازهای رشدی کودک مهارت کافی دارند. آنها در زمینه انتخاب اسباب‌بازی‌های مناسب که چالش‌های درستی را برای کودک فراهم کند می‌توانند به والدین کمک کنند. 

 برای کسب اطلاعات بیشتر می‌تونید به سایت انجمن کاردرمانی آمریکا مراجعه کنید:

انجمن کاردرمانی آمریکا

اگر تمایل دارید اصل این مقاله به زبان انگلیسی رو داشته باشید روی عکس زیر کلیک کنید:

۱۳-نکته-برای-خرید-اسباب‌بازی-مناسب
۱۳-نکته-برای-خرید-اسباب‌بازی-مناسب

 

 

 

 

1 دیدگاه برای “۱۳ نکته برای خرید اسباب‌بازی مناسب

  1. ساحل کلشی گفته:

    خیلی جالب و مفید بودن مطالب شما با این گرونی نمیشه اسباب بازی هم خرید من چند روز پیشم دنبال اسباب بازی با تخفیف میگشتم سایت ویرا برگ دیدم با تخفیف خرید کردم برای پسرم خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *