اقوام و مهمان‌ها را با خود به جلسات کاردرمانی نیاورید!

کاردرمانی در کودکان

فهرست مطالب

اقوام و مهمان‌ها را با خود به جلسات کاردرمانی نیاورید!
 ما ایرانی‌ها گاها از رودربایستی‌های عجیبی رنج می‌بریم. یکی از انواع شدید آن، در رابطه بین ما و مهمانانمان است، که نمی‌توانیم قسمت‌هایی از زندگی‌مان را که تحت تاثیر حضور آنها دچار آسیب می‌شود، برای آنها توضیح دهیم و منفعلانه با این چنین قضایایی برخورد می‌کنیم.

بارها پیش آمده است که یک خانواده در زمان حضور در کلینیک چندین همراه دارد و زمانی که از ایشان سوال می‌شود این افراد چه کسانی هستند و چرا در این فضا حضور دارند، در اکثر مواقع با این جواب روبرو می‌شویم که این عزیزان مهمان ما هستند و برای اینکه به آنها بی‌احترامی نکرده باشیم و در خانه تنها نباشند با خودمان ایشان را به کلینیک آورده‌ایم!

این نقطه دقیقا زمانی است که بسیاری از آسیب‌ها متوجه خانواده می‌شود. زیرا یک خانواده که به کلینیک توانبخشی مراجعه می‌کند در چند ماه اول تحت آموزش قرار می‌گیرد تا کاملا با پرسنل درمانی و قوانین کلینیک آشنا و هماهنگ شود.
حتی این مسئله به حدی مهم است که خانواده بتواند یکی از بازوهای تیم درمان را تشکیل بدهد که یکی از اهداف اصلی نوشتن کتاب حاضر تسریع مراحل همین آموزش به خانواده است.
با این پیش فرض‌ها تصور کنید که مهمانان‌ شما از همه جا بی‌خبر شروع به سوال کردن از شما و نظر دادن در مورد روند حاکم بر کلینیک و جلسه درمان کنند … .
در ذیل سعی می‌کنیم به صورت موردی آسیب‌های به وجود آمده را برشمریم:

۱. حضور افراد اضافی باعث کمبود جا می‌شود:
مدیریت کلینیک‌ها برای طراحی اتاق انتظار مواردی را پیش‌بینی می‌کنند که بتواند افراد حاضر را پوشش دهد؛ اما بعضی مواقع حضور افراد اضافی موجب کمبود جا برای استفاده می‌شود و ممکن است حق سایر خانواده‌ها را ضایع نماید.

۲. حضور افراد غریبه ممکن است موجب آزار دیگران شود:
با توجه به اینکه در کشور ما ساختمان‌های تخصصی برای کلینیک‌های توانبخشی وجود ندارد، اکثرا این مراکز در فضاهای مسکونی فعالیت می‌کنند و کمبود فضا جزو مشکلات رایج آنها است. به همین دلیل ممکن است بعضی از تجهیزات در فضای سالن انتظار تعبیه شده باشد و دیگران در آن مشغول انجام برنامه‌های درمانی باشند و حضور افراد غریبه در حین انجام تمرین باعث ناراحتی آنها شود.

۳. سوال‌هایی که شما را مضطرب می‌کند:
والدین دیگری که در فضای کلینیک حضور دارند همانند خود شما آموزش دیده‌اند و با قوانین آشنا هستند، اما همراهان شما ممکن است این موارد را ندانند و سوال‌هایی از شما یا سایر افراد حاضر بپرسند که موجب اضطراب شما و یا دیگران شود.

۴. تمرکز شما از بین می‌رود:
معمولا افراد همراه جزو اقوام و یا دوستان والدین هستند و بر والدین نفوذ زیادی دارند، همین نفوذ باعث می‌شود که تاثیرپذیری والدین از آنها زیاد باشد و اگر نظری در مورد پروسه بدهند شما را دغدغه‌مند کند. البته این نظرات همیشه هم منفی نیست و گاهی هم مبارک و راه‌گشا است، اما تجربه معمولا عکس این قضیه را نشان داده است.

۵. تمرکز کودک تحت تاثیر قرار می‌گیرد:
کودک معمولا زمانی که در نزدیکی کسانی است که با او رابطه عاطفی دارند و یا به او توجه می‌کنند، نمی‌تواند خوب برروی انجام کارهای دیگر تمرکز کند. بنابراین دائما قسمتی از توجه کودک متوجه آن افراد است و به همین دلیل حضور اقوام می‌تواند توجه کودک را تا حدود زیادی مختل نماید؛ حتی اگر در خارج از اتاق درمان حضور داشته باشند!

این مقاله بخشی از کتاب کودک توانمند من است برای مطالعه مقالات بیشتر که از متن کتاب برداشته شده است می‌توانید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

خلاقیت، کلید تبدیل خانه به کلینیک

آیا همه کودکان مبتلا به آسیب‌رشدی به مرحله راه رفتن می‌رسند؟

هم‌چنین برای آشنا شدن بیشتر با کتاب و یا خرید آن می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنا شدن بیشتر با کتاب کودک توانمند من

برای دانلود رایگان دو فصل جذاب از کتاب کودک توانمند من بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود رایگان این کتاب عالی!

به این مقاله نمره بدهید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *