آیا همه کودکان مبتلا به فلج‌مغزی به مرحله راه‌رفتن می‌رسند؟

کار درمانی در کودک آسیب مغزی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]

 
آیا همه کودکان مبتلا به فلج‌مغزی به مرحله راه‌رفتن می‌رسند؟

بررسی اینکه کدام کودک می‌تواند به مرحله راه رفتن برسد و کدام نمی‌تواند این مهارت را کسب ‌کند، بستگی به شدت آسیب وارده به مغز کودک دارد. این یک واقعیت است که تعدادی از کودکان مبتلا به فلج‌مغزی به مرحله راه رفتن نمی‌رسند. با میزان علم در دسترس امروز ما، کودکان با آسیب شدید و خیلی‌شدید نمی‌توانند به مرحله راه رفتن برسند. اما کودکان با آسیب متوسط و خفیف در صورتی‌ که از خدمات کاردرمانی به صورت مناسبی استفاده کنند، می‌توانند مهارت راه‌رفتن را کسب کنند.
البته در کودکان با آسیب متوسط اهمیت بهره‌مندی از خدمات کاردرمانی منظم بسیار بیشتر است؛ زیرا این کودکان در مرز دستیابی یا عدم دستیابی این مهارت هستند و در صورتی که خدمات توانبخشی را به صورت مطلوب دریافت کنند، قادر به کسب مهارت راه رفتن خواهند بود. راه‌رفتن در این کودکان همانند کودکان عادی نخواهد بود و ممکن است الگوی متفاوتی داشته باشد و یا کودک برای راه‌رفتن و حفظ امنیت خود نیاز به وسایل کمکی نظیر آتل و اسپلینت داشته باشد.

کاردرمانی کودکان

آیا کودک دچار آسیب‌مغزی با کاردرمانی خوب می‌شود و همه مشکلاتش برطرف می‌گردد؟

خوب شدن یک مفهوم کیفی است. بعضی افراد آن را به معنی بهتر شدن در نظر می‌گیرند؛ حال آنکه بعضی دیگر آن را به معنای نزدیک شدن به هنجارهای جامعه نرمال تعبیر می‌کنند. در اکثر موارد با کاردرمانی تمامی مشکلات کودک مرتفع نمی‌شود و از بین نمی‌رود. مسلما آسیبی که به مغز کودک وارد شده است، کماکان باقی خواهد ماند. هرچند با توجه به اصل نوروپلاستیسیتی بعضی عملکردهای این بخش‌ها توسط سایر قسمت‌های مغز به گونه‌ای جبران می‌شود، اما برخی نمودهای این آسیب در روند رشد در بخش‌های مختلف رشدی خود را نشان خواهد داد.
رسالت کاردرمانی و توانبخشی در این کودکان رساندن کودک به حداکثر توانایی او، متناسب با ظرفیت‌های مغزی‌اش است، تا حدی که بتواند به استقلال برسد و نقش اجتماعی خود را ایفا کند. البته در کودکان با آسیب خفیف، نزدیک شدن به هنجار یا همان خوب شدن بیشتر ممکن است حاصل شود؛ اما در درگیری‌های متوسط و شدید قطعا بعضی از این آسیب‌ها ماندگار خواهد بود. اطلاع‌رسانی در مورد این مسئله بر عهده تیم درمان است که در کشور ما بیشتر پزشکان در مورد تشخیص و آینده آن اظهارنظر می‌کنند. اما سوالات جانبی و جزییات آن به دلیل ملاقات مستمر خانواده‌ها با تیم توانبخشی از کارشناسان توانبخشی پرسیده می‌شود و درمانگران باید برای راهنمایی درست خانواده صلاحیت و شایستگی لازم را داشته باشند.

این مقاله بخشی از کتاب کودک توانمند من که توسط گروه آموزش و توانبخشی رویش پرند چاپ شده است می‌باشد.

برای خرید کتاب روی لینک زیر کلیک کنید.

[/vc_column_text][vc_btn title=”می‌خواهم کتاب کودک توانمند من را بخرم” style=”custom” custom_background=”#149e1b” custom_text=”#f4f4f4″ shape=”round” size=”lg” align=”center” css_animation=”top-to-bottom” link=”url:https%3A%2F%2Frooyeshcenter.com%2Fproduct%2F%25DA%25A9%25D8%25AA%25D8%25A7%25D8%25A8-%25DA%25A9%25D9%2588%25D8%25AF%25DA%25A9-%25D8%25AA%25D9%2588%25D8%25A7%25D9%2586%25D9%2585%25D9%2586%25D8%25AF-%25D9%2585%25D9%2586%2F||target:%20_blank|” css=”.vc_custom_1532173433610{border-top-width: 5px !important;border-right-width: 5px !important;border-bottom-width: 5px !important;border-left-width: 5px !important;background-color: #ffffff !important;border-left-color: #ffffff !important;border-right-color: #ffffff !important;border-top-color: #ffffff !important;border-bottom-color: #ffffff !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *