۱۶ نکته برای حمام کردن کودکان از دید کاردرمانی

۱۶ نکته برای حمام کردن کودکان از دید کاردرمانی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]۱۶نکته برای حمام کردن کودکان از دید کاردرمانی

ترجمه این مقاله توسط همکار افتخاری مجموعه رویش پرند سرکار خانم سحر عبدالله‌آبادی انجام شده است.

حمام کردن می‌تواند یکی از موقعیت‌‌های استرس‌زا برای کودکان و والدین باشد. والدین اغلب در مورد اینکه کودکانشان در حمام ایمن باشند و در مدت زمان معقول تمیز و پاکیزه هم بشنود با کودکانشان در کشمکش هستند.

از سوی دیگرکودکان اغلب برای حمام رفتن مقاومت می‌کنند.
حمام کردن به شکل ایمن و به تنهایی، یکی از مهم‌ترین مهارت‌های رشدی برای بچه‌ها است تا به سمت مستقل شدن هرچه بیشتر حرکت کنند.
کاردرمانگران کودک که تجربه کمک به والدین و مراقبان را دارند پیشنهادات زیر را ارائه می‌دهند تا عادات و روتین‌های زمان حمام، ایمن و سرگرم‌کننده باشد؛ و نهایتا نتیجه مورد نظر، که همانا تمیز شدن کودکان است را هم تامین کند.

  • اگر میخواهید حمام کردن بدون خطری داشته باشید:

۱٫ هرگز کودک را در حمام بدون مراقب و تنها رها نکنید. بهترین راه برای جلوگیری از حوادث این است که کودک در وان یا صندلی مخصوص کودک قرار بگیرد.
۲٫ آبهای اضافی روی زمین را سریعا خشک کنید و مطمئن شوید که صابون روی کف حمام نمانده است (برای جلوگیری از سر خوردن)
۳٫ دمای آب را تست کنید تا از سوختن جلوگیری کنید. پشت دست خود را زیر آب قرار دهید تا مطمئن شوید خیلی سرد یا خیلی داغ نیست. پشت دستتان از کف دست شما حساس‌تر است.

۴٫ شیر آب را با فوم و کاور مخصوص شیر آب بپوشانید تا اگر کودک به آن خورد، آسیب نبیند.
۵٫ از کف‌پوش‌های غیر لغزنده در بیرون و داخل حمام و وان استفاده کنید.
از وان مخصوص کودک استفاده کنید و مطمئن شوید که وزن کودک از میزان وزن قابل تحمل وان کمتر است(این اطلاعات روی برچسب آن قابل مشاهده است).

  • اگر می‌خواهید کودک خود را برای یک حمام که به نتیجه مورد نظرتان منتهی شود آماده کنید:

۶٫ قبل از حمام همه چیزهایی که نیاز دارید را همراهتان بیاورید(حوله، لباس، صابون و…)
۷٫ کودکتان را تشویق کنید تا خودش آنها را ساماندهی کند. این کار به او مسئولیت‌پذیری و اهمیت برنامه‌ریزی را می‌آموزد.
۸٫ اجازه دهید کودک حوله، لباس و اسباب‌بازی‌هایش را خودش انتخاب کند. با این کار او حس می‌کند نقش بیشتری دارد و مهارت‌های همکاری و تصمیم‌گیری او نیز ارتقا می‌یابد. (این کار از موقعیت‌هایی مثل فراموش کردن حوله که جذابیت حمام را از بین می‌برد و باعث می‌شود کودک خیس در حمام بماند، جلوگیری می‌کند)

  • اگر می‌خواهید ترس از آب را در کودک از بین ببرید:

۹٫ بعضی از بچه‌ها از صدای دوش آب می‌ترسند. شما می‌توانید با پر آب کردن وان قبل از اینکه کودک وارد حمام شود، این ترس را کم کنید.
۱۰٫ بعضی از کودکان از قرار گرفتن و ماندن زیر دوش آب می‌ترسند. او را همراهی کنید تا وان را پر آب کند و یک اسباب بازی یا عروسک را استحمام کند. وقتی حمام کردن آن تمام شد، اسباب‌بازی را در آب رها کنید و شیر آب را ببندید و همراه با کودکتان تماشا کنید که اسباب‌بازی غرق نمی‌شود و سپس به کودک بگویید که او خیلی بزرگتر از اسباب‌بازی است.
۱۱٫ کودکتان را تشویق کنید تا بازی کند و صورت خود را داخل آب ببرد و حباب بسازد (با نظارت بزرگترها)
۱۲٫ لباس شنای خود را بپوشید و داخل وان بروید. شما می‌توانید با این کار باعث آرامش کودک در طول حمام شوید. 

  • اگر می‌خواهید حمام کردن را برای کودک جذاب کنید:

۱۳٫ به کودک خود زمان بدهید تا دستانش را زیر شیر آب بگیرد و برای حمام آماده شود و یاد بگیرد که بازی با آب می‌تواند جالب باشد.
۱۴٫ کودکان برای داشتن لحظات خوب، احتیاج به اسباب‌بازی‌های خاصی ندارند.

بسیاری از وسایل آشپزخانه می‌تواند اسباب‌بازی‌های عالی و مناسبی باشد مثل استفاده از پیمانه برای آب ریختن روی خود. اسباب‌بازی‌ها را هربارعوض کنید تا برای کودکتان خسته کننده نباشد.

  • اگر می‌خواهید به کودکان بیاموزید که خودشان چگونه حمام کنند:

۱۵٫ از آنها بخواهید یک اسباب‌بازی را (حیوان یا عروسک) حمام کنند. با این‌کار می‌توانند مهارت‌های بهداشتی و نظافتی را یاد بگیرند.
۱۶٫ کودکتان را تشویق کنید همانطور که خود را می‌شوید، اسم همان عضو بدن را بلند و با آواز بخواند. شما می‌توانید یک آهنگ کامل که شامل تمام اعضای بدن باشد، بسازید.

کاردرمانگران کودک، نقش کودکان و خانواده‌های آنها را در فعالیت‌های روزمره را تسهیل کرده و ارتقا می‌دهند(شامل عادات و روتین‌های زمان حمام).
وقتی در یک حیطه خاص نگرانی وجود دارد، کاردرمانگران می‌توانند استراتژی‌های فردی مخصوص هر کودک و نیازهای خاص هر خانواده را پیشنهاد بدهند.
کاردرمانی شامل خدمات آموزشی، توانبخشی و مهارت‌های سلامت است که به مردم کمک می‌کند تا در طول زندگی، در فعالیت‌های روزمره که مورد نیازشان است، مشارکت کنند.

این مقاله بخشی از مقالات سایت کاردرمانی امریکا است اگر تمایل دارید مقالات دیگر این مجموعه را مطالعه کنید بر روی لینک زیر کلیک کنید

می‌خواهم بقیه مقالات را هم مطالعه کنم

 اگر تمایل دارید سایت انجمن کاردرمانی آمریکا و ایران را ببینید بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

 

می‌خواهم وارد سایت انجمن کاردرمانی آمریکا شوم

می‌خواهم وارد سایت انجمن کاردرمانی ایران شوم.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message icon_fontawesome=”fas fa-file-alt”] در صورتی که تمایل دارید اصل مقاله را به زبان انگلیسی داشته باشید بر روی عکس زیر کلیک کنید[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”3326″ img_size=”full” onclick=”custom_link” link=”https://rooyeshcenter.com/wp-content/uploads/BathTimeTipSheet.pdf”][/vc_column][/vc_row]

3 دیدگاه برای “۱۶ نکته برای حمام کردن کودکان از دید کاردرمانی

  1. شرقی گفته:

    سلام وقتتون بخیر آقای محمدی
    عالی پیشنهاداتون در تمام لحظات زندگی بهراد چه موقعی که با شما کلاس داشت و چه حالا که دیگه پیش شما نمیاد و غیر حضوری از مطالبتون استفاده میکنم ، همیشه مراحل سخت رو برام آسان کردید🙏🙏🙏

    • رامین محمدی گفته:

      سلام خانم شرقی گرامی
      ممنونم از این همه مهر و لطفتون در قبال مرکز ما.
      خوشحالم که این درجه از رضایت رو در مراجعان مرکز مشاهده می‌کنم و محتواهای آموزشی ما هم کمک کننده و راهگشاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *