مهارت سینه‌خیز رفتن کودک سندرم‌داون در کاردرمانی پرند

جلسات کاردرمانی در سندرم داون

مهارت سینه‌خیز رفتن کودک سندرم‌داون در کاردرمانی پرند
گندم خانوم با تشخیص سندرم داون حدود دوماه هست که دریافت خدمات توانبخشی خودش رو در مرکز ما شروع کرده. سنش حدود  نه ماه میشه و به تازگی شروع کرده به کسب مهارت سینه‌خیز رفتن. مهارت سینه‌خیز رفتن در روال رشد مهارت‌های حرکتی به عنوان یک نقطه عطف برای مختصصان توانبخشی محسوب میشه؛ چون کودک اولین الگوی حرکات متقاطع دست و پا رو که لازمه راه رفتن درست است رو کسب می‌کنه.
خیلی جالب هست که در ابتدای شروع فرایند توانبخشی با دادن یک سری مشاوره‌های اولیه به والدین کودک و تغییر سبک تقابل و تعامل کودک با محیط اطراف در عرض مدت کوتاهی می‌تونیم تغییرات خوبی رو مشاهده کنیم. البته باید والدین پذیرای مشاوره‌ها و پیگیر انجام اونها باشند. خداروشکر والدین گندم خانوم با روی باز مشاوره‌های مارو شنیدن و با جدیت پیگیری کردن که تونستیم در کمتر از دوماه این مهارت مهم رو در کودک ایجاد کنیم. با وجود مشاهده‌های ما گندم خانوم تا یکی دوماه دیگه می‌تونه یک مهارت مهم دیگه که حفظ حالت چهاردست و پا است رو کسب کنه و انشاالله تا قبل از پایان بهار برای جابجا شدن در محیط خونه الگوی غالبش به چهار دست و پا به جای سینه خیز تغییر خواهد کرد.
کودکان سندرم داون به صورت معمول خیلی از مهارت‌های حرکتی رو با چندین ماه تاخیر نسبت به کودکان عادی کسب می‌کنن. تاخیر حرکتی رو ما از همون اول به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم تا خدایی نکرده با مقایسه کودکشون با کودکانی که رشد نرمال دارن دغدغه نامناسب برای خودشون ایجاد نکنن.
با وجود تمام توصیفاتی که گفتم، گندم استعداد حرکتیش نسبت به کودکانی با تشخیص مشابه خودش بیشتره و من امیدوارم که زودتر از میانگین سن کسب مهارت‌های حرکتی کودکان سندرم داون مهارت‌هاشو کسب کنه.
به امید روزهای بهتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *