کاردرمانی در فلج مغزی برای مهارت راه رفتن

درمان فلج مغزی
[vc_row][vc_column][vc_column_text]کاردرمانی در فلج مغزی برای مهارت راه رفتن
در این ویدئو میترا خانوم رو می‌بینید که از مرحله گردن گرفتن از خدمات مرکز ما استفاده می‌کنه و خداروشکر بعد از حدود سه سال تلاش مداوم با وجود شدت زیاد آسیبش و سفتی خیلی شدید دست و پاهاش میتونه چند قدم راه بره.

کاردرمانی در فلج مغزی برای مهارت راه رفتن
کاردرمانی در فلج مغزی برای مهارت راه رفتن

نکات فیلم

  • در ویدئو می‌بینید که کودک مسافتی حدود چهار متر رو راه میره. انتخاب این مسیر بعد از اینکه میترا خانوم در مراحل قبلی تونست چند قدم برداره دلیل داشت.

اگه میخواید منظورم رو درست متوجه بشید فیلم قبلی رو با کلیک روی دکمه زیر ببینید:

فیلم قبلی راه رفتن کوتاه میترا خانوم

  • اولین دلیل این بود که تمرینات قبلی که میترا خودش چند قدم بدون کمک راه میرفت براش تکراری شده بود و به دلیل افزایش دفعات شکست و افتادن باعث شده بود که کم‌کم اعتمادبنفس راه رفتنش از دست بره
  • دلیل بعدی این بود که وقتی یک نفر پشت سرش قرار می‌گیره اضطرابش کاهش پیدا می‌کنه و همین مسئله باعث میشه شدت سفتی عضلاتش کمتر بشه و بتونه به تحریکات تعادلی واکنش درست نشون بده
  • مسئله بعدی افزایش استقامت جسمی کودک بود که بتونه مدت چند دقیقه رو در حالت ایستاده و راه رفتن دووم بیاره.

در آخر فیلم وقتی پیشش رفتم و صورتش رو نگاه کردم دیدم حسابی عرق کرده، پس از لحاظ جسمی فشاری که لازم بود بهش اومده بود و این باعث میشه کم‌کم توان بدنش برای راه رفتن‌های طولانی بیشتر بشه.

  • نکته دیگری که وجود داره رشد تحمل روانی کودک برای راه رفتن‌های طولانی بود. میترا تا حالا راه رفتن‌های این مسافتی رو تجربه نکرده و اینکه بتونه در طول مسیر تمرکزش رو حفظ کنه که بتونه تعادلش رو خوب نگهداره نیاز به تمرین داره که این تمرین شروع خوبی بود.
کاردرمانی در فلج مغزی برای مهارت راه رفتن
کاردرمانی در فلج مغزی برای مهارت راه رفتن

نکته بسیار مهم

  • همین که شروع به راه رفتن کردیم گفت عمو منم می‌تونم مثل فلان دوستم راه برم و خوشحالی خودش رو با گفتن این جمله نشون داد و نهایت تلاشش رو کرد. بعضی از والدین پیام میدن که کودکمون در جلسات توانبخشی و کاردرمانی فقط گریه می‌کنه.

باید خدمت این عزیزان عرض کنم که به غیر از موارد استثنا(مشکلات رفتاری کودک) گریه کودک باعث میشه که کودک تمام توانایی و خلاقیت خودش رو نشون نده و تصور اطرافیان در مورد میزان توانایی‌های کودک با این برداشت اشتباه به بیراهه بره.

اینکه میترا میتونه استدلال کنه که این راه رفتن مثل دوستشه از امنیت روانی کودک خبر میده که بعد از حس کردن امنیت ذهنش سمت مرور خاطرات و یا موارد خوشایند رفته در حضور استرس و گریه این موارد برای مغز خیلی سخت و تا حدودی غیر ممکن میشه.

نقش خانواده در موفقیت کودک

در فرآیند طولانی کاردرمانی و توانبخشی خانواده نقش بسیار مهمی رو در تیم درمان داره که در کتاب کودک توانمند من به صورت کامل درموردش صحبت کردم. خانواده میترا از خانواده‌های بسیار عالی و نمونه مرکز ما هستن.  همیشه برای والدین دیگه که ضعفی در همکاری با تیم درمان یا همراهی کودکشون در مسیر توانبخشی دارن این خانواده رو مثال می‌زنم. 

یادم هست مادر میترا جزو اولین نفراتی بود که کتاب کودک توانمند من رو خوند و نکات اون رو اجرا کرد. البته خودشون از قبل موارد زیادی که مطالب کتاب رو انجام میدادن؛ اما با مطالعه کتاب انسجام ذهنیشون بیشتر و بهتر شد.

رابطه مادر و پدر میترا با فرزندشون عالیه و میترا همیشه از همراهیشون در جلسات لذت می‌بره.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”آموزش‌های غیرحضوری ما، که بسیاری از مراجعانمان از آنها استفاده می‌کنند” color=”custom” style=”double” border_width=”7″ css_animation=”appear” accent_color=”#109433″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][products columns=”2″ orderby=”title” order=”ASC” ids=”1320, 2280″][/vc_column][/vc_row]

2 دیدگاه برای “کاردرمانی در فلج مغزی برای مهارت راه رفتن

  1. Leila sharghi گفته:

    عالی بود. خدا قوت میگم به میترا جان و خانواده ش و شما. برا لحظه به لحظه راه رفتن میترا جان تو این فیلم برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای داشتین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *