۵ راهکار برای کنترل هیجانات و تکانشگری در کودکان ADHD

۵ راهکار برای کنترل هیجانات و تکانشگری در کودکان ADHD

فرشته جودی: کاردرمانگر

۵ راهکار برای کنترل هیجانات و تکانشگری در کودکان ADHD 

آگاهی از سطح توانمندی کودک برای کنترل محیط نقش بسیار موثری در کاهش مشکلات هیجانی و تکانشگری کودک مبتلا به ADHD دارد و به طبع این آگاهی، تجربه اجتماعی بهتری برای کودک و والدین فراهم می‌کند.
در این مقاله سعی کردیم تا ۵ راهکار برای کنترل هیجانات و تکانشگری کودک شما ارائه دهیم.

۱. افزایش کنترل محیطی و انسانی

قبل از حضور در هر محیطی، به غیر از محیط خانه، محرک‌های موجود در محیط را بسنجید و در صورت نیاز هشدارهای لازم رامتناسب با سطح کودک ارائه دهید.
نسبت به شرایط کودک خود آگاهی داشته باشید به عنوان مثال اگر کودک شما هر نیم ساعت بی‌حوصله می‌شود سر این زمان فعالیت و سرگرمی جدید را به او ارائه دهید.
از سطح بازی‌های کودک خود آگاه باشید؛ به عنوان مثال: آیا کودک شما توانایی انجام بازی‌های مشارکتی را دارد یا خیر؟ در صورت نیاز در کنار او با همسالانش بازی کنید و به او کمک کنید تا به صورت نوبتی و مشترک از یک اسباب‌بازی استفاده کند.

۲. استفاده از سرنخ‌های رفتاری

 

با استفاده از سرنخ‌ها به کودک خود کمک کنید تا رفتار درست را انجام دهد. این سر نخ‌ها می‌تواند به صورت کلامی یا دیداری و … باشد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از سرنخ‌های دیداری برای کودکان ADHA موثرتر می‌باشد.

قبل از حضور در محیط، چندین بار با کودک خود، این سرنخ‌ها را تمرین کنید.

۳. یاد دادن مهارت‌های رفتاری

با استفاده از جملات کوتاه و مثبت رفتاری که می‌خواهید تغییر کند را بیان کنید؛ توجه داشته باشید که کودک ADHD هوش نرمال دارد و ممکن است بیان مشکل رفتاری او باعث سوگیری منفی کودک شود، پس بهتر است نسبت به شخص سوم این رفتار معرفی گردد و رفتار مورد انتظار جدید هم در زمان مناسب ارائه شود.

سپس این رفتار را به صورت عملی با کودک تمرین کنید.

۴. وجود سیستم انگیزشی در کنار آموزش مهارت‌های کنترل رفتار

این سیستم انگیزشی می‌تواند از جمله تحسین برانگیز تا یک عروسک مورد علاقه کودک متغیر باشد.
نکته بسیار مهم این است که سیستم انگیزشی باید در موقعیت مناسب و در فاصله زمانی مناسبی ارائه شود؛ زیرا کودکان مبتلا به ADHD به واسطه ضعف انگیزه درونی، ممکن است از انجام کار صرف نظر کنند.

۵. آموزش پیش‌بینی پیامدهای رفتاری

شما می‌توانید با استفاده از کاربرگ‌های تصویری یا اجرای نمایش پیامد یک رفتار را به کودک خود نشان دهید. با این کار قدرت تصمیم‌گیری درست را در کودک خود تقویت خواهید کرد.

آموزش این پنج راهکار به کودک شما، یک فرایند زمانبر می‌باشد. به شما به عنوان والد باید فرصت کافی برای یادگیری مهارت را به کودک خود ارائه دهید.

از رفتارهای ساده شروع کنید و در مراحل اول احتمال شکست را کم کنید، به مرور به سراغ تمرین رفتارهای پیچیده اجتماعی بروید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *