کاردرمانی جسمی بعد از جراحی پا

کاردرمانی در کودک فلج مغزی

کاردرمانی جسمی بعد از جراحی پا

محمد امین با تشخیص فلج مغزی چهار اندام چند سالی هست که از خدمات ما استفاده می‌کنه.

کف پاهای محمد امین صافه و از طرفی استخوان‌بندی درشتی داره و علی‌رغم رژیم غذایی سختی که رعایت می‌کنه به دلیل استعداد وزن‌گیری که بدنش داره وزنش کمی زیاده. این وزن زیاد به انحراف پاهاش سرعت بخشیده بود.

به دنبال تشدید انحراف کف پا سه‌تا اتفاق افتاده بود:

۱. انحراف انگشتان پاها( مخصوصا انگشت بزرگ هردوپا) که در فیلم هم تا حدودی مشخصه که انگشت بزرگ کمی انحراف داره و بدشکل شده.

۲. نزدیک شدن زانوها به همدیگر به دلیل صافی مفرط کف پا

۳. پایین اومدن کیفیت راه رفتن و افتادن‌های مکرر

به همین خاطر با پزشک ارتوپد مشورت کردیم و ایشون تشخیص دادن که استخوان‌های ناحیه وسط پا هم بدشکل شدن و باید این استخوان‌ها شکسته بشن، تراشیده بشن و از نو کنار هم به شکل مناسبی چیده بشن.

به دنبال این تصمیم پزشک معالجش آبان ماه سال گذشته پای راست عمل شد. بعد از عمل درون پا پلاتین گذاشته شد تا چینش استخوان‌هایی که جراحی شدن بهم نخوره. بعد از یک ماه گچ‌گیری مجدد عمل انجام شد تا پلاتین خارج بشه و بعدش به کاردرمانی ارجاع شد تا ریکاوری و توانبخشی بعد از عمل براش انجام بشه که خداروشکر علی‌رغم سختی‌های زیادی که داشت به خوبی توانبخشیش انجام شد.

تیرماه سال ۱۳۹۷ هم پای چپ عمل شد و همون اتفاقاتی که برای پای راست افتاد برای پای چپ هم افتاد و این فیلم جلسه اول بعد از باز شدن گچ پاشه.

چندتا نکته لازمه که خدمت عزیزان عرض کنم:

  • اول اینکه پزشک هردوپارو با هم عمل نکرد چون برای بدن بسیار سنگین بود و بازپروری هردوپا سخت بود. از طرفی محمد امین راه میره و نباید مدت طولانی بی‌حرکت می‌بود؛ پس پزشک ترجیح داده بود که در فواصل زمانی هر پا رو جداگانه جراحی کنه.
  • نکته بعدی اینه که این جراحی یک جراحی تصحیحی بوده و کامل انحراف پا برطرف نمیشه بلکه تا جای ممکن انحراف تصحیح میشه و بعدش باید با توانبخشی و مراقبت میزان انحراف رو کنترل کرد.
  • چون تشخیص اصلی محمد امین فلج مغزیه و متعاقب اون عضلات پاهاش به صورت درست و مناسب کار نمی‌کنن پس استخوان‌ها و مفاصلش تحت فشار هستن و این عملکرد ناصحیح عضلانی در آینده هم موجب انحرافات بیشتر میشه و ممکنه نیازمند جراحی‌های بیشتر باشه!

نکات تکمیلی:

  • بعد از هر عمل جراحی، هم خانواده و هم کودک دچار ترس و اضطراب میشن و ممکنه از دنبال کردن توانبخشی به خاطر ترس امتناع کنن. این هنر درمانگران است که اطمینان لازم رو به خانواده و کودک بده که شرایط بهتر میشه.
  • بعد از عملی برای مدتی درد و لاغر شدن پا و ضعف در عملکردهای حرکتی طبیعیه و باید اروم اروم و با صبر و حوصله همه این موارد رو ریکاوری کرد تا نتیجه عمل موفقیت‌آمیز باشه.

کودکان بسیار در مقابل عمل جراحی آسیب‌پذیر هستن، صرف عمل برای بدن اونها یک شوک تلقی میشه. پس با عجله کردن و فشار به کودک نباید این شوک رو تشدید کرد. به کودک حق بدیم که گریه کنه، بترسه، نگران باشه؛ اطمینانی که در عمل و چشم‌ای درمانگران و پدر و مادر وجود داره می‌تونه ارامش رو به کودک برگردونه.

  • کودکان بسیار در مقابل عمل جراحی آسیب‌پذیر هستن، صرف عمل برای بدن اونها یک شوک تلقی میشه. پس با عجله کردن و فشار به کودک نباید این شوک رو تشدید کرد. به کودک حق بدیم که گریه کنه، بترسه، نگران باشه؛ اطمینانی که در عمل و چشم‌های درمانگران و پدر و مادر وجود داره می‌تونه آرامش رو به کودک برگردونه.
  • در مورد مراحل کاردرمانی در فیلم توضیح دادم، اگر توضیحات بیشتری می‌خواید در زیر همین فیلم بیان کنید تا خدمتتون توضیحات بیشتری در مورد فرایند کاردرمانی عرض کنم.

فیلم‌های دیگر محمد امین

در لینک زیر می‌تونید راه رفتن محمد امین بعد از جراحی اولش رو ببینید:

راه رفتن محمد امین بعد از جراحی اول و کاردرمانی

در لینک زیر می‌تونید تمرینات تعادلی محمد امین رو ببینید که تقریبا پنج ماه بعد از عمل جراحی اول باهاش انجام می‌دادیم:

تمرینات تعادلی بعد از جراحی پا

 

2 دیدگاه برای “کاردرمانی جسمی بعد از جراحی پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *