کسب ایستادن مستقل در کودک دو قلو با تاخیر حرکتی

کاردرمانی جسمی در کودکان

کسب ایستادن مستقل در کودک دو قلو با تاخیر حرکتی

ماهک خانوم با تشخیص همی پارزی نیمه راست( کرختی و بی‌حسی سمت راست بدن) به مرکز ما ارجاع شده بود بعد از ارزیابی مشخص شد که میزان درگیری در حد خفیف رو به متوسط است و با ارزیابی دقیق کار باهاش شروع شد.

خوشبختانه کودک از مرحله گردن گرفتن، با ارجاع به موقع برنامه درمانیش شروع شد و جلوی رشد اسپاستیسیتی عضلانی و الگوهای ناهنجار در اندامها و تنه‌اش گرفته شد. در فیلم می‌بینید که بعد از حدود نه ماه از شر‌وع برنامه درمانی کودک می‌تونه کنار تخت به پهلوها راه بره و در قسمت انتهایی فیلم ایستادن مستقل رو با کودک تمرین می‌کنن که به خوبی از عهده‌اش برمیاد.

نکات فیلم:

  • همون‌جوری که در فیلم مشاهده می‌کنید تمام مراحل درمانی با مشارکت والدین و در قالب بازی پیاده‌سازی میشه که از نقاط قوت همکاران ما در مرکز رویش و متاثر از روش بوبت جدیدِ که دوره‌هاشو زیر نظر خانوم ماریون کوچ باخ مدرس رسمی موسسه بوبت برلین آلمان گذروندیم، اجرا میشه.
  • مشارکت والدین با این میزان از همکاری کاری است که در مرکز ما نیاز به زمان زیادی داره، در ابتدا سعی می‌کنیم که خانواده اطلاعات کافی درمورد مشکل کودک پیدا کنه. برای حصول آگاهی کافی بعد از جلسه ارزیابی یک جلد کتاب کودک توانمند من به صورت هدیه در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیره. حُسن خواندن کتاب اینه که والدین متوجه میشن که بهره‌وری بالا از فرایند کاردرمانی و توانبخشی یک کار حرفه‌ایه، چه از سوی درمانگران و چه از سوی خانواده. علاوه بر اون خود خانواده میفهمه که عضو بسیار فعال و موثری از تیم درمانه که پیشرفت کودک رابطه مستقیمی با همکاری اونها داره.
  • در مرکز ما بسیاری از ایده‌های بازی برای اجرای برنامه‌های درمانی از خود کودک و یا والدینش گرفته میشه و همکاران ما تلاششون قالب دادن به این ایده‌ها در جهت برنامه‌های درمانی متناسب با نیاز کودک است.

تاثیر آزادگذاشتن نسبی کودک در جلسه درمان

  • در فیلم می‌بینید که در بیشتر فعالیت‌ها کودک لبخند به لب داره و با علاقه در جلسات حضور پیدا می‌کنه و همین مسئله اعتمادبنفس کودک رو بالا میبره و کودک با حس خوبی که داره حداکثر توانایی‌هایی که داره رو در جلسات درمانی به نمایش میزاره. یکی از ایرادهای رویکردهای قدیمی اینه که چهارچوب‌ها و قالب‌های زیادی از کودک خواسته میشه که در بیشتر مواقع کودک در مقابل این موارد از خودش مقاومت نشون میده و با گاردی که در مقابل انجام دادن کارهای اجباری می‌گیره در واقع توانایی‌هاش رو هم به درستی نشون نمیده و همین مسئله والدین و درمانگران رو به اشتباه میندازه که خودش میتونه زمینه‌ساز تاخیرهای بیشتر در رشد کودک باشه.

در پایان جا داره از همکاران خوبم تشکر کنم که علاوه بر حرفه‌ای بودن در فرایند درمانی مراجعان دلسوزانه و از جان و دل برای مراجعان مرکز مایه میزارن که اگر این‌گونه نباشد کار طاقت‌فرسای توانبخشی هم خانواده و هم تیم درمانی را خسته و دلسرد می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *