زمان مناسب شروع کاردرمانی در کودک فلج مغزی

کلینیک کاردرمانی

زمان مناسب شروع کاردرمانی در کودک فلج مغزی

کاردرمانی در آسیب‌های‌مغزی چه زمانی شروع و چه زمانی تمام
می‌شود؟

خدمات کاردرمانی و سایر تخصص‌های توانبخشی برای کودک فلج‌مغزی باید به محض این‌که کودک تشخیص قطعی دریافت کرد شروع شود. هراندازه که این تشخیص زودتر اتفاق بیافتد با توجه به اینکه مغز کودک در حال رشد است میزان تاثیرگذاری کاردرمانی می‌تواند برقسمت آسیب دیده مغز بیشتر باشد.
بعضی از خانواده‌ها ممکن است به دلایل مختلف دیرتر از حدِ‌معمول به کلینیک‌های کاردرمانی مراجعه کنند و به همین دلیل از پیشرفت کودک خود ناامید شوند. در رویکردهای جدید توانبخشی محدودیتی برای شروع فرایند توانبخشی در آسیب‌مغزی وجود ندارد، اما این حقیقت که میزان تاثیرگذاری در سنین پایین‌تر(بالاخص تا دو سالگی و در بعضی منابع تا سه سالگی)  بیشتر خواهد بود نفی‌نشده‌است. بنابراین در هر زمانی که کودکِ دچار آسیب‌مغزی در سرویس توانبخشی قرار بگیرد می‌تواند پیشرفت را تجربه کند و خانواده‌ها نباید ناامید شوند.

کاردرمانی در کودکان با مشکلات رشدی
کتابی برای والدین کودکان با مشکلات رشدی

در مورد زمان پایان کاردرمانی و توانبخشی برای کودکان فلج‌مغزی باید این نکته را بیان کرد که مفهوم ترخیص در توانبخشی با مفهوم ترخیص در پزشکی و حیطه‌های دیگرِ درمان متفاوت است. 

در کاردرمانی ترخیص بیشتر به معنای عبور از یک مرحله به مرحله رشدی دیگر است. به عنوان مثال ممکن است کاردرمانگر مدت زیادی بر روی کسب مهارت راه رفتن یک کودک کار کند و بعد از کسب این مهارت توسط کودک او را ترخیص نماید و بر روی جنبه دیگری از کسب مهارت‌ها همانند مهارت‌های حرکتی ظریف که مربوط به دست‌ها است متمرکز شود.
 گاهی هم ترخیص در فرایند کاردرمانی به معنی کاهش جلسات ویزیت کودک است. به عنوان مثال زمانی که کودک به استقلال نسبی در یک سن می‌رسد، ممکن است کاردرمانگر او را ترخیص کند و نقش مشاوره‌ای را برای او داشته باشد. در این حالت با توجه به اینکه این کودکان در هر سنی نیازهای خاصی دارند باید برای عبور از یک دوره سنی به دوره بعدی از مشاوره‌های کاردرمانی استفاده کنند. به عنوان نمونه ممکن است کودکی در چهار سالگی به مرحله راه رفتن برسد و بتواند در حد معقول، مهارت‌های متناسب با سن خود را انجام دهد.

اما در هفت سالگی برای ورود به مدرسه یک‌سری نیازهای جدید دارد که باید متناسب با آنها، مهارت‌های لازم را کسب کند و یا در مدرسه لازم باشد تغییراتی در محیط داده شود تا او بتواند از آن فضاها استفاده کند. کاردرمانگر‌ها در این شرایط می‌توانند راهنمای خوبی برای خانواده‌ها باشند تا بتوانند کودک را از یک مرحله به مرحله بعد با موفقیت منتقل کنند.

این مقاله بخشی از فصل دو کتاب کودک توانمند من می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کتاب بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

می‌خواهم در مورد کتاب کودک توانمند من بیشتر بدانم.

در لینک‌های زیر هم می‌توانید مقالات بیشتری که از متن کتاب استخراج شده است را ببینید.

خلاقیت، کلید تبدیل خانه به کلینیک

آیا همه کودکان مبتلا به آسیب‌رشدی به مرحله راه رفتن می‌رسند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *